اندیشه: وضعیت زنان افغانستان نیازمند پاسخ هماهنگ‌ جامعه‌‌ی جهانی است

نصیر احمد اندیشه، نماینده‌ی افغا‌نستان در جنیوا در بیانیه‌ای که با حمایت نمایندگان چهل کشور ارائه کرد، گفته است که وضعیت وخیم زنان در افغانستان، نیازمند پاسخ هماهنگ جامعه‌‌ی جهانی است.

آقای اندیشه این بیانیه را امروز (جمعه، ۲۵ حوت) در جریان بحث آزاد در پنجاه‌وپنجمین اجلاس شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد.

او گفت که وعده‌های طالبان به‌شمول احترام به حقوق‌‌بشر برآورده نشده است و زنان و دختران همچنان نمی‌توانند به حقوق اساسی‌شان دسترسی داشته باشند‌.

آقای اندیشه گفت که کمیسیون منع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان به این نتیجه رسیده است که به‌دلیل ماهیت گسترده و سیستماتیک رفتارهای طالبان علیه زنان، این رفتارها ممکن است «آزار و اذیت جنسیتی» محسوب شود.

او افزود که سرکوب هدفمند و نهادینه‌شده‌ی زنان، از سوی کارشناسان، به‌ویژه ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» توصیف شده است.

آقای اندیشه تأکید کرد که این وضعیت چیزی جز پاسخ‌گویی کامل را نمی‌طلبد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در گزارش خود که به شورای حقوق‌‌بشر این سازمان ارائه کرد، گفت که وضعیت حقوق‌بشر در افغانستان از زمان گزارش قبلی او وخیم‌تر شده است.

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل متحد هنگام ارائه‌ی گزارش خود گفت که من تحلیل قبلی خود را تکرار می‌کنم که رفتار طالبان با زنان افغانستان، آزار و اذیت بر اساس جنسیت و مطابق اساسنامه رم «جنایت علیه بشریت» است.

او گفت: «من یک گام جلوتر می‌روم و می‌گویم این وضعیت ممکن آپارتاید جنسیتی توصیف شود؛ زیرا مقام‌های حاکم (طالبان) به قصد تحت سلطه درآوردن کامل زنان و دختران حکومت می‌کنند.»

آقای بنت خواستار پاسخ‌گوسازی طالبان و پیگری نقض حقوق‌بشر در افغانستان، در دادگاه
بین‌المللی دادگستری شد.