Photo: UNICEF/UNI448902/Mohammad Ajjour

یونیسف: دست‌کم ۲۳ کودک در شمال غزه براثر سوءتغذیه و کم‌آبی جان باخته‌اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که دست‌کم ۲۳ کودک در هفته‌های اخیر در شمال غزه براثر سوءتغذیه و کم‌آبی جان باخته‌اند.

این نهاد امروز (جمعه، ۲۵ حوت) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که ۳۱ درصد از کودکان زیر دو سال یا از هر سه کودک یک کودک در شمال غزه مبتلا به سوءتغذیه حاد هستند.

یونیسف گفته است که میزان ابتلای کودکان زیر دوسال در شمال غزه به سوءتغذیه حاد در ماه جنوری ۱۶.۵ درصد بود و آمار فعلی افزایش «خیره‌کننده» را نشان می‌دهد.

این نهاد همچنین گفته است شیوع سوءتغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال در شمال غزه از ۱۳ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در اعلامیه‌ی یونیسف آمده است: «سوءتغذیه در میان کودکان به سرعت در حال گسترش است و به‌دلیل تأثیرات گسترده‌ی جنگ و محدودیت‌های مداوم در ارسال کمک‌ها، به سطوح ویرانگر و بی‌سابقه‌ای در نوار غزه می‌رسد.»

یونیسف افزوده است که غربالگری‌های این نهاد و شرکایش در ماه فبروی در شمال غزه نشان می‌دهد که ۴.۵ درصد کودکان در پناهگاه‌ها و مراکز صحی از «هدر رفتن شدید» وزن رنج می‌برند که تهدید‌کننده‌ترین شکل سوءتغذیه است و کودکان را در معرض بیشترین عوارض صحی و مرگ قرار می‌دهد.

این نهاد گفته است که حتا در رفح که بیشترین دسترسی به کمک‌ها وجود دارد، میزان سوءتغذیه از دو درصد در ماه جنوری به ۱۰ درصد در آخر فبروری افزایش یافته است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفته است که سرعت وقوع «بحران فاجعه‌بار» سوءتغذیه کودکان در غزه تکان‌دهنده است، به‌ویژه زمانی که کمک‌های ضروری چند مایل دورتر باشد.

او افزوده است که آنان بارها تلاش کرده‌اند که کمک‌های بیشتر به غزه ارائه کنند و موانع رفع شود، اما در عوض، وضعیت کودکان هر روز بدتر شده است.

مدیر اجرایی یونیسف گفته است: «تلاش‌های ما در ارائه‌ی کمک‌های حیاتی به‌دلیل محدودیت‌های غیرضروری با مشکل مواجه شده است و این محدودیت‌ها به قیمت جان کودکان تمام می‌شود.»

خانم راسل گفته است که آنان هرکاری که بتوانند انجام می‌دهند که از تشدید بحران انسانی در غزه جلوگیری کنند، اما این تلاش‌ها به تنهایی کافی نیست.

او افزوده است که یک آتش‌بس بشردوستانه همچنان تنها فرصتی است برای نجات جان کودکان و پایان دادن به رنج آن‌ها.

مدیر اجرایی یونیسف گفته است که آنان همچنین به چندین گذرگاه مرزی زمینی نیاز دارند که کمک‌ها را بدون مانع و تأخیر و همراه با تضمین امنیتی، به غزه برسانند و توزیع کنند.

نهادهای سازمان ملل متحد از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تا اکنون بارها در مورد قحطی در نوارغزه هشدار داده‌اند.

آنان می‌گویند که در ماه جنوری میزان سوءتغذیه حاد کودکان در نوارغزه از آستانه‌ی اضطراری فرا رفت و به سرعت در حال افزایش است.

این نهادها هشدار داده‌اند که اگر کمک‌های بشردوستانه‌‌ی بیشتری به غزه نرسد، این احتمال وجود دارد که سوءتغذیه به سراسر نوارغزه گسترش یابد و جان انسان‌های بیشتری را بگیرد.