Photo: Christophe Verhellen/OCHA

مأموریت یوناما برای یک سال دیگر تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطع‌نامه‌ای به اتفاق آرا مأموریت هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

نشست شورای امنیت درباره‌ی مأموریت یوناما جمعه‌شب (۲۵ حوت) برگزار شد.

در این نشست اعضای شورای امنیت با تصویب قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۷ (۲۰۲۴) به اتفاق آرا بر اهمیت تداوم حضور یوناما و سایر آژانس‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل متحد در افغانستان تأکید کردند.

براساس این تصمیم، مأموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۵ تمدید شد.

به گزارش سایت سازمان ملل متحد، نماینده‌ی جاپان که رییس دوره‌ای شورای امنیت نیز است، در سخنرانی خود پس از رأی‌گیری گفته است که این قطع‌نامه تضمین می‌کند که یوناما با یک مأموریت کافی، قوی و انعطاف‌پذیر در مقابله با چالش‌های چندوجهی پیش روی افغانستان می‌ماند.

او گفته است: «حضور این مأموریت ضروری است زیرا جامعه‌ی بین‌المللی به‌دنبال تعمیق تعامل و اعتمادسازی با طالبان است.»

نماینده‌ی جاپان گفته است که این پیام قوی برای مردم افغانستان است که سازمان ملل با حمایت شورای امنیت «به کار خستگی‌ناپذیر برای آنان ادامه خواهد داد».

به همین ترتیب، نماینده‌ی ایالات متحده امریکا گفته است که شورای امنیت با تمدید مأموریت یوناما، سازمان ملل را قادر ساخته است تا به اولویت‌های جامعه‌ی بین‌المللی در افغانستان، ارتقای صلح و ثبات و تسهیل گفت‌وگو میان تمامی بازیگران سیاسی ملی ادامه دهد.

با این‌حال، او بر لزوم حمایت از تلاش‌ها برای احیای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران تأکید کرده و گفته است که «مردم افغانستان مستحق دیدن صلح، امنیت و ثبات هستند».

نماینده‌ی اکوادور همچنین بر نقش یوناما در رسیدگی به نیازهای فزاینده‌ی بشردوستانه در افغانستان، به‌ویژه برای زنان و دختران تأکید کرده است.

نماینده‌ی اسلوونی نیز وضعیت در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته است که نسبت به سیاست‌های طالبان که دسترسی زنان و دختران به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شان را محدود می‌کند، نگران است. او از طالبان خواسته است که به تعهدات افغانستان تحت معاهدات الزام‌آور حقوق بشر احترام بگذارند و به آن‌ها عمل کنند.

نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت تأکید کرده است که همکاری با طالبان برای برقراری صلح پایدار در افغانستان حیاتی است.

او از آنچه تلاش‌های غیرقابل توجیه برای سیاسی کردن حوزه‌ی بشردوستانه خوانده، انتقاد کرده است.

نماینده‌ی چین از این‌که قطع‌نامه منعکس‌کننده‌ی آخرین تحولات افغانستان نیست، ابراز تأسف کرده و گفته است که بیش از دو سال پس از خروج نیروهای خارجی، وضعیت کلی داخلی کشور با ثبات است.

با این‌حال، او افزوده است که هنوز افغانستان با چالش‌های بشری، اقتصادی و تروریسم مواجه است.