Photo: UNRWA

نهاد وابسته به سازمان ملل از قریب‌الوقوع بودن قحطی در غزه هشدار داد

«سازمان طبقه‌ی یک‌پارچه‌ی مرحله‌ی امنیت غذایی»، وابسته به سازمان ملل متحد از قریب‌الوقوع بودن قطحی و مرگ‌ومیر دسته‌جمعی در غزه در صورت عدم توقف جنگ هشدار داده است.

این نهاد در گزارشی که دیروز (دوشنبه، ۲۸ حوت) منتشر کرده، گفته است که کمبود شدید مواد غذایی در بخش‌هایی از غزه، از سطح قحطی فراتر رفته است.

در گزارش این نهاد آمده است ۷۰ درصد از مردم در بخش‌هایی از شمال غزه، از شدید‌ترین سطح کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.

براساس گزارش این نهاد، این آمار بیش از سه برابر از سطح ۲۰ درصدی کمبود مواد غذایی است که در تعریف قحطی در نظر گرفته شده است.

این نهاد گفته است که اطلاعات کافی در مورد میزان مرگ‌و‌میر در اختیار ندارد، اما برآورد می‌شود که میزان مرگ‌ومیر نیز به‌زودی به مقیاس قحطی می‌رسد، یعنی از هر ۱۰ هزار نفر دو بزرگ‌سال یا چهار کودک در روز بر اثر گرسنگی یا سوءتغذیه و بیماری می‌میرند.

براساس گزارش این نهاد، تقریبا تمام مردم غزه برای بدست آوردن غذای کافی با چالش مواجه‌اند و نزدیک به یک سوم جمعیت غزه، «سطح فاجعه‌بار» گرسنگی را تجربه می‌کنند؛ به این معنا که آنان با کمبود شدید غذا و سطوح بحرانی سوءتغذیه‌ی حاد روبه‌رو هستند.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که اگر آتش‌بس فوری صورت نگیرد و میزان ارسال کمک‌های غذایی در غزه افزایش نیابد، تا ماه می‌ قطحی در غزه رخ خواهد داد.

این گزارش همچنین هشدار داده است که اگر اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه حمله کند، بیش از یک میلیون نفر دچار گرسنگی فاجعه‌بار خواهند شد و به‌طور بالقوه قحطی در جنوب غزه رخ خواهد داد.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد پیش از این نیز بارها از بروز قحطی در غزه هشدار داده بودند.

این هشدارها در حالی صادر شده است که وزارت صحت غزه اعلام کرده که ۲۷ کودک و سه بزرگ‌سال براثر سوءتغذیه و کمبود آب جان باخته‌اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) جان‌باختن ۲۳ کودک براثر سوءتغذیه و کمبود آب در غزه را تأیید کرده است.