Photo: Tribune

نخست‌وزیر پاکستان: تروریسم فرامرزی را تحمل نمی‌کنیم

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در تازه‌ترین اظهارات خود پس از حملات هوایی ارتش آن کشور بر بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست در افغانستان، گفته است که دولت پاکستان هیچ تروریسم فرامرزی را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه‌ دان، نخست‌وزیر پاکستان دیروز (چهارشنبه، ۱ حمل) در نشست کمیته‌ی دولتی گفته است که «ما هیچ نوع تروریسم را از آن‌سوی مرزها تحمل نخواهیم کرد. تحت هیچ شرایطی.»

آقای شریف در نشست این کمیته گفته است که مرزهای پاکستان خط قرمز آنان در برابر تروریسم است.

او افزوده است: «ما می‌خواهیم در یک محیط بسیار صلح‌آمیز با برادران همسایه‌ی خود زندگی کنیم؛ تجارت و بازرگانی انجام دهیم و روابط مان را توسعه دهیم، اما [این‌که] سرزمین همسایه برای تروریسم استفاده شود، این غیرقابل تحمل است.»

نخست‌وزیر پاکستان از کشورهای همسایه‌ی خود خواسته است که «بیایند و بنشینند» تا برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن تروریسم طراحی کنند.

او ابراز امیدواری کرده است که کشورهای همسایه‌ی پاکستان این درخواست را به دقت بررسی کنند.

پس از حملات اخیر پاکستان بر بخش‌هایی از افغانستان، شماری از مقام‌های دیگر پاکستان نیز اظهارات هشدارآمیزی داشته‌اند.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است اگر طالبان تی‌تی‌پی را مهار نکنند، آنان بار دیگر علیه این گروه در خاک افغانستان حمله خواهند کرد.

جان اچکزی، یک مقام پیشین ایالت خیبرپختونخوا پاکستان نیز هشدار داده است که آنان پیشاپیش به طالبان هشدار داده‌اند که اگر حمله‌ی ترور‌یستی دیگری در پاکستان صورت گیرد، آنان به سرعت وارد افغانستان خواهند شد و با تصروف «کریدور واخان» مستقیما با آسیای میانه وصل خواهند شد.

ارتش پاکستان بامداد سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری بر بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست در شرق کشور حمله کرد.

طالبان اعلام کردند که ارتش پاکستان خانه‌های «غیرنظامیان» را هدف قرار داده و در آن هشت زن و کودک کشته شده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان ضمن تأیید این حمله، آن را «عملیات ضدتروریستی» دانست و گفت که هدف این حمله مواضع اعضای گروه حافظ‌ گل‌بهادر بوده است.

این وزارت گفته بود که این گروه همراه با تحریک طالبان پاکستان، مسئول حملات تروریستی متعدد و کشتن صدها غیرنظامی و نظامی در پاکستان هستند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته بود آنان بارها از طالبان خواسته‌اند که به تحریک طالبان پاکستان پناهگاه امن ندهند و رهبران آن را به این کشور بسپارند، اما در عوض عناصری از میان «صاحبان قدرت» در افغانستان فعالانه از این گروه حمایت می‌کنند و از آن به‌عنوان نیروی نیابتی علیه پاکستان استفاده می‌کنند.