آغاز کار هشت وزیر؛ نامزدوزیران جدید در راه اند

اطلاعات روز: هشت وزیر جدید و رییس امنیت ملی دیروز رسماً کارشان را آغاز کردند؛ اما 17 وزارت دیگر هنوز توسط سرپرستان اداره می‌شوند. قرار است نامزدوزیران جدید در هفته‌های آینده معرفی شوند. صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، نورالحق علومی وزیر داخله، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، داوودشاه صبا وزیر معادن، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجران، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات و فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف دیروز به طور رسمی به کار‌شان آغاز کردند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در مراسم معرفی صلاح‌الدین ربانی در دفتر کارش، از تصمیم نمایندگان مجلس در خصوص رای دادن به این هشت وزیر و رییس امنیت ملی ستایش کرد و گفت، آنان در رای دادن به نامزدوزیران جدید، بی‌طرفی و دقت عمل را در نظر بگیرند.

رییس اجرایی گفت که متباقی اعضای کابینه در هفته‌هاى آينده معرفى می‌شوند و امیدواریم نمایندگان مجلس، در تأیيد آنان با حفظ دقت و با در نظرداشت شرايط کشور، به اين نامزدوزیران راى بدهند، تا وزارت‌ها از سرپرستی نجات یابند. او  افزود، تصمیم قبلی مجلس در خصوص کابینه مورد اعتبار همه بوده و آنان در آینده نیز در این مسئله دقت کند.

او از اشرف غنی و شوراى ملى برای تأیيد صلاح‌الدین ربانى به عنوان وزير خارجه نیز قدردانی کرد و گفت، ربانی شايسته‌ترين انتخاب براى اين پست است. عبدالله معرفى کابينه را نشان‌دهنده‌ی يک‌پارچگى حکومت وحدت ملى خواند و افزود، متباقی اعضاى کابینه به‌زودی معرفى می‌شوند و رهبرى حکومت در حمایت از پيش‌بُرد اهداف کارى وزیران قرار دارد.

اعضای کابینه پس از 105 روز تأخیر به تاریخ 22 ماه گذشته اعلام و سپس برای تأیید، به مجلس نمایندگان معرفی شدند. نمایندگان مجلس از میان 24 نامزدوزیر و نامزدان ریاست امنیت ملی و بانک مرکزی، تعدادی از آنان را به دلیل تابعیت دوگانه از فهرست نامزدوزیران حذف کردند.

سپس مجلس به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته برای 18 نامزدوزیر و نامزد ریاست امنیت ملی صندوق رای‌گیری گذاشت و در این رای‌گیری تنها به هشت نامزدوزیر و نامزد ریاست امنیت ملی رای اعتماد دادند و 10 نامزدوزیر دیگر را رد کردند. این مسئله انتقادهایی را به دنبال داشت؛ زیرا هیچ یکی از نامزدوزیران هزاره و ازبک تأیید نشدند.

سیاست خارجی ثابت

صلاح‌الدين ربانى، وزیر خارجه‌ی جدید دیروز در مراسم معرفی خود گفت که بازنگرى اصول اساسى سياست خارجى را در اولویت کاری‌اش قرار می‌دهد. او افزود، طرح سياست خارجى پس از مشوره با کدرها، شوراى ملى، احزاب سياسى و کارشناسان مربوطه برای تصویب به مجلس نمایندگان ارسال می‌شود.

وزير خارجه‌‌ی جديد گفت، سردرگمی در سیاست خارجی به نفع کشور نیست و وی برای حل این مشکل، برای رسیدن به یک سیاست خارجی ثابت، تلاش می‌کند. او در ادامه تعهد و تخصص را دو نیاز مهم وزارت خارجه خواند و گفت، مسئولان این وزارت برای ارتقای افغانستان تلاش‌های چشم‌گیر می‌کنند.

برنامه‌های وزیر داخله

نورالحق علومی، وزیر داخله در مراسم آغاز به کارش گفت که مبارزه با فساد اداری را در اولویت قرار می‌دهد و عاملان جرم‌های سازمان یافته، به‌شمول قاچاق‌بران مواد مخدر، تحت پی‌گرد پولیس قرار خواهند گرفت. او افزود، تأمین امنیت تاجران و سرمایه‌گذاران برای وی اهمیت خاصی دارد و در این راستا تلاش می‌کند.

او هم‌چنان مسلکی‌سازی پولیس را از برنامه‌های دیگرش خواند و گفت، راه‌کارهایی را برای کاهش تلفات نیروهای امنیتی روی دست می‌گیرد. علومی افزود، بازنگری ساختار تشکیلاتی پولیس ضرورت مبرم است. علومی گفت، یک‌سوم مأموران پولیس در مناطقی جابه‌جا شده‌اند که بیش‌ترین نفوس را دارند و سطح جرایم، تهدیدهای امنیتی و قاچاق و تولید مواد مخدر نیز در همین مناطق متمرکز است. بنابراین، بازنگری در چگونگی جابه‌جایی پولیس ضروری است.