مجلس نمایندگان به امرالله صالح: دسیسه‌سازی استخباراتی را کنار بگذار

مجلس نمایندگان می‌گوید که متهم‌کردن امیرشاه نایب‌زاده، عضو این مجلس به «تشویق نیروهای امنیتی برای پیوستن به طالبان» توسط امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور غیرقانونی و «عجولانه» است.

میررحمانی رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (دوشنبه، ۲۱ سرطان) این مجلس گفت که معاون نخست ریاست‌جمهوری بدون ارایه‌ی اسناد آقای نایب‌زاده را متهم کرده است.

آقای رحمانی ارایه‌ی این اتهام توسط امرالله صالح را «تأسف‌بار» و «کار نامشروع» خواند و افزود که او در پی دسیسه‌سازی است.

در همین حال او از رییس‌جمهور غنی و چهره‌های سیاسی کشور خواست تا معاون نخست ریاست‌جمهوری را وادار کنند که در این شرایط «حساس تاریخی کشور» از «دسیسه‌سازی استخباراتی» دست بردارد و به‌جای آن، برای تقویت همدلی در میان مردم، کار کند.

همچنین رییس مجلس نمایندگان گفت که اگر آقای صالح در مورد اتهامش بر امیرشاه نایب‌زاده اسناد دارد، آن را به ارگان‌های عدلی و قضایی بسپارد. او اما تأکید کرد که آقای صالح در این مورد اسنادی در اختیار ندارد.

با این حال، میررحمان رحمانی گفت که اگر مقامات حکومتی و مجریان قانون، قانون را رعایت نکنند، ساختار نظام حقوقی کشور از هم می‌پاشد.

به گفته‌ی او، با آقای نایب‌زاده در مغایرت با ماده ۱۰۲ قانون اساسی کشور برخورد شده است. در این ماده‌ی قانون آمده است که هر گاه عضوی از شورای ملی به جرمی متهم شود، مأمور مسئول از موضوع به مجلسی که متهم عضو آن است، اطلاع می‌دهد و فرد متهم تحت تعقیب عدلی قرار گرفته می‌شود.

اما در این ماده، در مورد جرم مشهود تأکید شده است که مأمور مسئول می‌تواند فرد متهم را بدون اجازه‌ی مجلسی که او عضو آن است، تحت تعقیب عدلی قرار دهد و بازداشت کند.

در این ماده اما تأکید شده است که در هر دو حالت، هرگاه تعقیب عدلی به‌صورت قانونی توقیف را ایجاب کند، مأمور مسئول مکلف است که موضوع را به اطلاع مجلس مربوط برساند و تصویب آن را حاصل کند.

با این حال میررحمان رحمانی در این نشست مجلس نمایندگان به کمیسیون‌های عدلی و قضایی و تفتیش مرکزی این مجلس هدایت داد تا موضوع اتهام بر امیرشاه نایب‌زاده توسط امرالله صالح را بررسی کند.

همچنین آقای رحمانی گفت که شماری از نمایندگان مجلس را برای رفع محاصره خانه‌ی آقای نایب‌زاده می‌فرستد.

چند روز پیش یک نوار صوتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن امرالله صالح امیرشاه خان نایب‌زاده را خائن خوانده و او را متهم کرده است که نیروهای امنیتی را برای تسلیم به طالبان تشویق می‌کند.

او همچنین به این نماینده‌ی مجلس گفته است که اگر از این عمل خود ابراز پشیمانی نکند، به «جهنم» او را می‌فرستد.

آقای نایب‌زاده به‌دنبال نشر این نوار صوتی، خواستار ارایه‌ی مدرک توسط امرالله صالح شد.

پس از آن، خانه‌ی این عضو مجلس نمایندگان توسط نیروهای امنیتی محاصره شد.