Photo: IsraeliPM

تصویب قطع‌نامه‌ی شورای امنیت؛ نتانیاهو سفر هیأت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تصویب قطع‌نامه‌ی آتش‌بس فوری در غزه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ی یک هیأت بلندپایه‌ی آن کشور به امریکا را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو گفته است که شکست امریکا در وتوی این قطع‌نامه، یک «عقب‌نشینی آشکار» از موضع قبلی آن است و به تلاش‌های جنگی اسرائیل و تلاش برای آزادی ۱۳۰ گروگان که هنوز نزد حماس هستند، آسیب می‌رساند.

هیأت بلندپایه‌ی اسرائیلی قرار بود در سفر به واشنگتن، با مقام‌های امریکایی در مورد حمله‌ی برنامه‌ریزی‌شده‌ی این کشور به رفح، گفت‌وگو کند.

امریکا تا اکنون بارها از اسرائیل خواسته است که از حمله به رفح خودداری کند و در مورد پیامدهای آن به دلیل احتمال آسیب شدید به غیرنظامیان هشدار داده است.

جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا در واکنش به این تصمیم نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که رأی مثبت این کشور به قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد به معنی تغییر در سیاست آن در قبال اسرائیل نیست.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا در صحبت با خبرنگاران تأکید کرده است: «هیچ چیزی تغییر نکرده است، هیچ چیزی.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب برای اولین‌بار قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطع‌نامه همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط گروگان‌های اسرائیلی از نزد حماس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه شده است.

این قطع‌نامه با چهارده رأی موافق تصویب شد و امریکا از حق وتوی خود استفاده نکرد و به آن رأی ممتنع داد. این کشور پیش از این سه قطع‌نامه‌ی دیگر در مورد آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود.