Photo: UNICEF/UNI448902/Mohammad Ajjour

دادگاه بین‌المللی به اسرائیل دستور داد مسیر ورود مواد غذایی به غزه را باز کند

دادگاه بین‌المللی دادگستری روز پنج‌شنبه به اسرائیل دستور داده است تا تمام اقدامات لازم و موثر را برای اطمینان از تامین مواد غذایی اولیه برای مردم غزه و توقف گسترش قحطی انجام دهد.

به گزارش رویترز، این دستور در پی درخواست جدید افریقای جنوبی که پرونده‌ی نسل‌کشی در غزه علیه اسرائیل را در دادگاه بین‌المللی پیگیری می‌کند، صادر شده است.

در حال حاضر نبرد شدیدی میان نیروهای اسرائیلی و نیروهای حماس در اطراف شفاخانه‌ی الشفاء در غزه جریان دارد.

قضات دادگاه بین‌المللی گفتند که شرایط این منطقه‌ هر روز در حال بدترشدن است.

براساس گزارش رویترز، قضات دادگاه افزودند: «دادگاه مشاهده می‌کند که فلسطینیان در غزه دیگر تنها با خطر قحطی مواجه نیستند، بلکه قحطی در حال وقوع است.»

باسم نعیم، یکی از مقام‌های ارشد حماس گفته است که این حکم به اندازه کافی کارساز نیست و برای پایان‌یافتن درد و رنج مردم باید دستور پایان توقف درگیری به اسرائیل داده شود.

نعیم به رویترز گفته است: «ما از هرگونه درخواست جدید برای پایان‌دادن به این فاجعه‌ی انسانی در غزه و به‌ویژه در شمال نوار غزه استقبال می‌کنیم، اما امیدواریم که دادگاه دستور آتش‌بس را به عنوان راه‌حلی مطلق برای همه مصائبی که مردم ما در غزه دارند، صادر کند.»

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه قطع‌نامه‌ای را که خواهان آتش‌بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام گروگان‌ها می‌شود، تصویب کرد. ایالات متحده به این قطع‌نامه رای ممتنع داد، اما آن را وتو نکرد.

رهبران اسرائیل گفته‌اند در صورتی به جنگ پایان خواهند داد که حماس تسلیم شود و تمام گروگان‌ها را آزاد کند و بتوانند کسانی را که در حمله‌ی ۷ اکتبر دست داشتند محاکمه کنند.

وزارت خارجه‌ی اسرائیل هنوز در مورد حکم دادگاه جهانی اظهارنظری نکرده است.

اسرائیل گفته که تلاش می‌کند تا دسترسی گروه‌های بشردوستانه به غزه را از طریق کمک‌های هوایی و دریایی افزایش دهد.