Photo: TASS

واکنش‌ها به حمله‌‌ی اسرائیل به قنسولگری ایران در دمشق؛ شورای امنیت امروز تشکیل جلسه می‌دهد

در پی حمله‌ی هوایی اسرائیل به قنسولگری ایران در دمشق، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه، ۱۴ حمل) برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، این نشست به درخواست روسیه و به‌صورت علنی برگزار می‌شود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که این حمله را «به‌شدیدترین وجه ممکن» محکوم و نشست فوری را برای بررسی آن برگزار کند.

حمله‌‌ی اسرائیل به قنسولگری ایران در دمشق که باعث کشته‌شدن دو فرمانده ارشد و پنج افسر سپاه پاسداران این کشور شد، با واکنش‌ کشورهای مختلف مواجه شده است.

وزارت خارجه‌ی روسیه با صدور یک بیانیه، این حمله را محکوم کرده و گفته است: «چنین اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.»

در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی روسیه آمده است: «ما قویا از اسرائیل می‌خواهیم که اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه را که با پی‌آمدهای بسیار خطرناک در کل منطقه همراه است، کنار بگذارد.»

وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که این حمله را «به‌شدت» محکوم می‌کند و آن را نقض حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی می‌داند.

این وزارت گفته است که این اقدام تنش در منطقه را تشدید می‌کند و شورای امنیت سازمان ملل متحد باید از چنین اقداماتی توسط اسرائیل جلوگیری کند.

وزارت خارجه‌ی چین نیز گفته است که این حملات را محکوم می‌کند و با هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش‌‌ها شود مخالف است.

وزارت خارجه‌ی قطر گفته است که این حمله را «قویا» محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و هنجارهای دیپلماتیک می‌داند.

شماری دیگر از کشورهای جهان، از جمله عراق، عربستان سعودی و عمان نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

ایران در پی این حمله گفته است که حق خود را برای پاسخ متقابل محفوظ می‌داند و درباره‌ی نوعیت پاسخ تصمیم خواهد گرفت.

وزیر خارجه‌ی ایران همچنین پس از این حمله گفته است که آنان «پیام مهمی» به واشنگتن فرستاده‌اند.

تنش بین اسرائیل و ایران پس از آغاز جنگ غزه افزایش یافته است.

پیش از این نیز در حملات هوایی اسرائیل در سوریه، شماری از مستشاران نظامی و افسران سپاه پاسداران ایران کشته شده بودند.