مرحله‌ی دوم اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان؛ عفو بین‌الملل: جان بیش از ۸۰۰ هزار نفر به خطر می‌افتد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اجرای مرحله‌ی دوم اخراج مهاجران و پناه‌جویان افغانستان جان بیش از ۸۰۰ هزار پناه‌جو را به خطر می‌اندازد و آنان را با موج جدیدی از آزارواذیت‌ و بازداشت پس از ماه رمضان مواجه می‌سازد.

این نهاد در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ حمل) منتشر کرده، گفته‌ است که این تصمیم دولت پاکستان حقوق پناه‌جویان، قوانین بین‌المللی حقوق‌ بشری و «اصل عدم اخراج» را نقض می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این تصمیم به‌ویژه زنان، دختران، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق‌‌ بشر، معترضان، هنرمندان و مقام‌های دولتی و امنیتی سابق افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

جیمز جینیون، کمپاینر حقوق پناه‌جویان و مهاجران در سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «بی‌توجهی بی‌رحمانه‌ی مقام‌های پاکستان به آزارواذیت، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه‌ی انسانی که در صورت اخراج پناه‌جویان افغان به افغانستان تحت کنترل طالبان در انتظار آنان است، دلخراش است.»

او افزوده است که دولت جدید پاکستان به‌جای توجه به درخواست‌های مکرر جهانی به توقف اخراج مهاجران و پناه‌جویان، به‌طور ناامیدکننده اخراج را به دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ای‌سی‌سی) گسترش داده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که تصمیم حکومت پاکستان همچنین فاقد شفافیت است و به‌طور «خودسرانه» اعتبار اسنادی را که دولت این کشور صادر کرده، لغو می‌کند.

این نهاد از دولت پاکستان خواسته است که از نادیده‌انگاری درخواست‌های بین‌المللی برای توقف اخراج مهاجران و پناه‌جویان افغانستان دست بردارد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از پاکستان خواسته است که فورا تصمیم خود را برای اخراج مهاجران و پناه‌جویان لغو کند و قانونی منطبق به حقوق بشر برای حمایت از پناهندگان در کشورش تصویب کند و به عضویت کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل‌های آن در آید.

دولت پاکستان دستور اجرایی شدن مرحله‌ی دوم اخراج مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد افغانستان را صادر کرده و گفته است که این بار دارندگان کارت شهروندی افغانستان نیز اخراج می‌شوند.

قرار است که این تصمیم از ۱۵ ماه جاری میلادی عملی شود و روند اخراج مهاجران و پناه‌جویان آغاز شود.

پاکستان در نیمه‌ی دوم سال گذشته‌ی میلادی مرحله‌ی اول اخراج مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد افغانستان را به اجرا گذاشت و براساس آمارهای سازمان ملل متحد، پس از این تصمیم بیش از نیم‌میلیون مهاجر و پناه‌جو از پاکستان وارد افغانستان شدند.