Photo: Nato/Flickr

ناتو‌ طرح کمک بلندمدت نظامی به اوکراین را بررسی می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که آنان در حال بررسی طرحی برای ارائه‌ی حمایت نظامی قابل پیش‌بینی‌تر از اوکراین در سال‌های آینده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای استولتنبرگ این سخنان را دیروز (چهارشنبه، ۱۵ حمل) پیش از اشتراک در نشست وزرای خارجه‌ی ناتو در بروکسل بیان کرده است.

دبیرکل ناتو گفته است: «ما قویا معتقدیم که حمایت از اوکراین باید کم‌تر به پیشنهادهای کوتاه‌مدت و داوطلبانه و بیشتر به تعهدات بلندمدت ناتو وابسته باشد.»

او افزوده است: «دلیل این‌که ما این کار را انجام می‌دهیم، وضعیت میدان نبرد در اوکراین است. این مسأله جدی است. ما می‌بینیم که روسیه چگونه فشار می‌آورد و می‌بینیم که چگونه آنان سعی می‌کنند فقط به‌خاطر این‌که ما بیرون از دایره معطل مانده‌ایم، در این جنگ پیروز شوند.»

براساس گزارش رویترز، در این طرح قرار است ناتو کار هماهنگی «گروه تماس دفاعی اوکراین» را به عهده گیرد.

براساس این طرح، ناتو با ارزیابی نیازهای اوکراین، جمع‌آوری تعهدات و برگزاری جلسات، تلاش‌های پشتیبانی نظامی اوکراین را هماهنگ می‌کند.

انتظار می‌رود این طرح در ماه جولای در اجلاس بعدی سران ناتو مورد تأیید جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و همتایانش قرار بگیرد.

اوکراین در جنگ با روسیه به‌شدت متکی به کمک‌های مالی و تسلیحاتی امریکا و اروپا است و بارها در مورد تأثیر کاهش کمک‌ها بر وضعیت میدان جنگ هشدار داده است.