Photo: UNMAS

روز جهانی آگاهی از خطرات ماین؛ اوچا: در دو‌ سال اخیر هزار و ۴۰۱ نفر در افغانستان قربانی شده‌اند

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که بین جنوری سال ۲۰۲۲ و فبروری سال ۲۰۲۴ میلادی، هزار و ۴۰۱ نفر در افغانستان براثر انفجار ماین و مواد انفجاری دیگر کشته یا زخمی شده‌اند.

این نهاد امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ حمل) در گزارشی که به‌مناسبت «روز جهانی آگاهی از خطرات ماین و همکاری در امور ماین‌پاکی» منتشر کرده، گفته است که ۸۶ درصد از قربانیان کودکان هستند.

اوچا گفته است که براساس آخرین ارزیابی‌ای که بین آگست سال ۲۰۲۱ و می سال ۲۰۲۳ صورت گرفته است، انفجار ماین و سایر مواد انفجاری، دومین عامل تلفات غیرنظامیان در افغانستان است.

در گزارش این نهاد آمده است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به ماین و مواد منفجره‌ی باقی‌مانده از جنگ است.

این نهاد افزوده است که تقریبا چهار میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دائمی ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ قرار دارند و برآورد می‌شود که ۱.۲ میلیون متر مکعب زمین در این کشور توسط ماین و مواد منفجره‌ی دست‌ساز آلوده شده است‌.

اوچا ضمن تأکید بر پاکسازی ماین‌ها و مواد منفجره برای حفاظت از غیرنظامیان، گفته است که بخش ماین‌پاکی در این کشور با کمبود بودجه مواجه است.

این نهاد گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، از ۴.۴ میلیون نفری که به خدمات مبارزه با ماین نیاز داشتند، تنها ۱۴ درصد آنان این خدمات را دریافت کرده‌اند.

اوچا افزوده است که بخش آموزش از خطرات و کمک به بازماندگان قربانیان ماین، بیشترین آسیب را از کمبود بودجه دیده‌اند و برخی از این پروژه‌ها متوقف شده و برخی دیگر تنها تا آگست سال ۲۰۲۴ بودجه دارند.

براساس گزارش این نهاد، در سال ۲۰۲۴ روند ماین‌پاکی در افغانستان تنها ۱۳ درصد از بودجه‌ی مورد نیاز خود را دریافت کرده است.

پیش از این دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز گفته بود که ماین‌ها و سایر مواد انفجاری هنوز جان شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند و خواستار همکاری در زمینه‌ی ماین‌پاکی و افزایش آگاهی از خطرات ماین شده بود.