Photo: Jorge Royan

دادگاه عالی هند حکم ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی در اوتار پراداش را تعلیق کرد

دیوان عالی هند حکم دادگاه بدوی را که مدارس اسلامی را در ایالت اوتار پراداش، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور ممنوع کرده بود، به حالت تعلیق درآورد.

براساس گزارش رویترز، این حکم پاسخی بود به اعتراض نسبت به حکم دادگاه عالی «الله‌آباد» که در (۳ حمل) صادر شد و قانون سال ۲۰۰۴ حاکم بر مکاتب اسلامی موسوم به «مدارس» را در ایالت اوتار پرادش لغو ‌کرد، جایی که یک پنجم از جمعیت ۲۴۰ میلیونی آن مسلمان هستند.

دادگاه الله‌آباد قانون ۲۰۰۴ را ناقض اصل سکولاریسم در قانون اساسی خوانده و دستور داده بود که دانش‌آموزان این مدارس به مکاتب معمولی منتقل شوند.

به گزارش رویترز، دیوان عالی هند روز جمعه گفته است: «ما بر این باوریم که موضوعات مطرح شده در دادخواست‌ها مستلزم بررسی دقیق‌تر است.»

به‌گفته‌ی وکلا، این پرونده در ماه جولای بررسی خواهد شد و تا آن زمان «همه چیز به روال قبل خواهد ماند».

افتخاراحمد جاوید، رییس هیأت آموزش مدارس در ایالت اوتار پرادش از حکم دادگاه عالی هند استقبال کرده و آن را یک «پیروزی بزرگ» خوانده است.

وی گفته است: «ما واقعا نگران آینده‌ی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز بودیم و اکنون این دستور همه‌ی ما را آسوده‌خاطر کرد.»

در ده سال نخست‌وزیری نارندرا مودی، اعضای حزب بهاراتیا جاناتا و وابستگان آن بارها به سخنان نفرت‌انگیز ضداسلامی و اجرای خودسرانه‌ی قانون متهم شده‌اند.

با این‌حال، مودی وجود تبعیض علیه اقلیت‌ها در دولت خود را رد کرده می‌گوید دولتش برای بهبود وضعیت همگانی تلاش می‌کند.