جو بایدن

بایدن: انتظار می‌رود ایران به‌زودی به اسرائیل حمله کند

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا گفته است که احتمال دارد ایران «به‌زودی» علیه اسرائیل حمله کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن با هشدار از ایران خواسته است که «این کار را نکند». او روز جمعه در اظهاراتی گفته است که پیامش به تهران ساده است: «نکن».

منابع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ایالات متحده انتظار دارد که ایران در روزهای آینده حملاتی را علیه چندین هدف در داخل اسرائیل انجام دهد. طبق این گزارش، امریکا آماده است تا به رهگیری هرگونه سلاحی که به سمت متحدش پرتاب می‌شود کمک کند.

به‌گفته‌ی دو منبع آگاه با اطلاعات امریکا، ایالات متحده ایران را در حال جابه‌جایی دارایی‌های نظامی در داخل، از جمله پهپادها و موشک‌های کروز مشاهده کرده است که نشان می‌دهد این کشور در حال آماده شدن برای حمله به اهدافی در اسرائیل از داخل خاک خود است.

یکی از این افراد می‌گوید که ایالات متحده ایران را در حال آماده‌سازی ۱۰۰ موشک کروز مشاهده کرده است.

سی‌ان‌ان نوشته است که مشخص نیست که آیا ایران در حال آماده شدن برای حمله یا این‌که برای بازدارندگی اسرائیل یا ایالات متحده از انجام یک حمله‌ی متقابل احتمالی در خاک خود موضع‌گیری می‌کند.

بایدن در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در کاخ سفید بر تعهد دولت خود به امنیت اسرائیل تأکید کرده است.

وی گفته است: «ما به دفاع از اسرائیل پابند هستیم. ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد، به دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد و ایران موفق نخواهد شد.»

پس از حمله‌ی اسرائیل به مجتمع دیپلماتیک ایران در سوریه که منجر به کشته‌شدن اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران شد، ایران اسرائیل را به حملات تلافی‌جویانه تهدید کرده است.

کاخ سفید روز جمعه گفته است که یک تهدید «واقعی»، «معتبر» و «قابل اجرا» از حملات ایران وجود دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران در خطبه‌ی نماز عید گفت که اسرائیل با حمله به قنسولگری ایران در دمشق مرتکب «اشتباه» شده، «باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد».