Photo: Israel Defense Forces /Flickr

ارتش اسرائیل: به حمله‌ی ایران پاسخ می‌دهیم

با وجود افزایش فشار بین‌المللی برای خویشتن‌داری در بحبوحه‌ی ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه، اسرائیل گفته است به حملات ایران پاسخ می‌دهد.

رویترز به نقل از یک منبع دولتی در اسرائیل نوشته است که نتانیاهو روز دوشنبه برای دومین‌بار در کم‌تر از ۲۴ ساعت با کابینه‌ی جنگ خود برای بررسی پاسخ به حمله‌ی موشکی و پهپادی ایران تشکیل جلسه داده است.

هرزی هالوی، رییس ستاد ارتش بدون ارائه‌ی جزئیات گفته است که اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد.

وی در پایگاه نظامی «نواتیم» در جنوب اسرائیل که در حمله‌ی شنبه‌شب (۲۵ حمل) آسیب دید، گفته است: «پرتاب این تعداد موشک کروز و پهپاد به خاک اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند.»

ایران در تلافی حمله‌ی هوایی اسرائیل به قنسولگری خود در دمشق، شنبه‌شنب حملات گسترده‌ی پهپادی و موشکی علیه اسرائیل انجام داد.

با این‌حال، ایران تأکید کرده که به‌دنبال تشدید بیشتر تنش نیست.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز یک‌شنبه به نتانیاهو گفته است که ایالات متحده به اسرائیل کمک کرد تا حمله‌ی ایران را دفع کند، اما در حمله‌ی تلافی‌جویانه‌ی اسرائیل شرکت نخواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه‌ اروپا گفته است: «ما در لبه‌ی پرتگاه هستیم و باید از آن دور شویم. ما باید ترمز کنیم و دنده‌عقب برویم.»

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا درخواست‌های مشابهی ارائه کردند. واشنگتن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار خویشتن‌داری طرفین شده‌اند.

گروه هفت ضمن محکوم کردن حمله‌ی ایران اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع خواهد کرد.

بنابر گزارش رویترز، ایتالیا که ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد، گفته است برای اعمال تحریم‌های جدید آماده است. آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا در مصاحبه با رویترز گفته است همه‌ی اعضای گروه هفت باید از تحریم‌های جدید حمایت کنند.