Photo: RTA

طالبان نشرات دو‌ شبکه‌ی تلویزیونی را متوقف کردند

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نشرات تلویزیون‌های خصوصی «نور» و «بریا» را متوقف و پرونده‌های این تلویزیون‌ها را به دادگاه این گروه فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری باختر، «کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای» که زیر نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان فعالیت می‌کند، در نشست امروز (سه‌شنبه، ۲۸ حمل) خود فیصله کرده‌ است که نشرات این تلویزیون‌ها تا زمان تصمیم دادگاه متوقف شود.

اعضای این کمیسیون در یک نشست خبری، دلیل توقف نشرات این تلویزیون‌ها را «عدم رعایت اصول خبرنگاری و ارزش‌های ملی و اسلامی» عنوان کرده‌اند.

آنان همچنین گفته‌اند که این تلویزیون‌ها به هشدارهای مکرر این کمیسیون توجه نکرده‌اند.

تلویزیون ملی افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، به نقل از اعلامیه‌ی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه نوشته است: «تلویزیون‌ نور با وجود اخطاریه‌ها و توصیه‌های مکرر، اصول خبرنگاری را رعایت نکرده، ارزش‌های ملی و اسلامی را در نظر نگرفته و به تعصب‌‌ قومی، زبانی و سمتی دامن زده‌ است.»

حبیب غفران، سخن‌گوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که رسانه‌ها باید اصول اسلامی و ارزش‌های ملی را رعایت کنند و به آن پابند باشند.

تلویزیون «نور» متعلق به حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی است.

گفته می‌شود که تلویزیون «بریا» نیز متعلق به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان است.

صلاح‌الدین ربانی از جمله رهبران سیاسی مخالف طالبان است که اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌‌برد و گلبدین حکمتیار، با وجود این‌که در کابل زندگی می‌کند، هرازگاهی از سیاست‌های طالبان انتقاد می‌کند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغا‌نستان محدودیت‌های گسترده‌ای بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع و بارها خبرنگاران را بازداشت و زندانی و فعالیت رسانه‌ها را متوقف کرده‌اند.