Photo Credit: Ralph Alswang

مشاور امنیت ملی امریکا: تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که این کشور در پاسخ به حمله‌ی ایران به اسرائیل، در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران، از جمله برنامه‌های موشکی و پهپادی، نهادهای پشتیبان سپاه پاسداران و وزیر دفاع این کشور اعمال خواهد کرد.

او در بیانیه‌ای گفته است که بایدن برای تدوین پاسخ جامع به حمله‌ی بی‌سابقه‌ی ایران علیه اسرائیل، در حال هماهنگی با متحدان و شرکای خود، از جمله گروه هفت و رهبران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره است.

سالیوان پیش‌بینی کرده است که متحدان و شرکای امریکا نیز به‌زودی تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال خواهند کرد.

او اضافه کرده است که امریکا بر تقویت ادغام موفقیت‌‌آمیز دفاع هوایی و موشکی و سامانه‌‌ی هشدار زودهنگام خود در سراسر خاورمیانه، در جهت کاهش هرچه بیشتر توانایی موشکی و پهپادی ایران کار می‌کند.

سالیوان گفته است: «این تحریم‌‌های جدید و اقدامات دیگر فشار مداومی را در جهت مهارساختن و کاهش ظرفیت و اثربخشی نظامی ایران، و مقابله با طیف وسیع رفتارهای مشکل‌‌ساز آن، وارد خواهند کرد.»

او اشاره کرده است که امریکا طی سه سال گذشته، علاوه بر تحریم‌های موشکی و پهپادی، بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است: «ما از انجام اقدامات لازم در هماهنگی با متحدان و شرکا در سراسر جهان و با کنگره، جهت پاسخ‌گو قرار دادن دولت ایران به‌دلیل اقدامات کینه‌توزانه و بی‌ثبات‌کننده‌اش، تردید نخواهیم کرد.»

ایران اوایل این هفته در پاسخ به حمله به قنسولگری‌اش در سوریه، حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه‌ای علیه اسرائیل انجام داد. اسرائیل می‌گوید با همکاری متحدان خود ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایران را دفع کرده است.

اسرائیل گفته است به حملات ایران پاسخ می‌دهد. این در حالی است که کشورها بر خویشتن‌داری برای کاهش تنش در خاورمیانه پافشاری دارند.