کمک 130 میلیون دالری برای تقویت سیستم حمل‌ونقل افغانستان

اطلاعات روز: بر اساس توافق افغانستان و بانک انکشافی آسیایی، این بانک 130 میلیون دالر را برای تقویت سیستم حمل‌ونقل در اختیار حکومت قرار می‌دهد. این پول برای ساخت سرک ملی 108 کیلومتری در مسیر ولسوالی‌های بهارک-اشکاشم ولایت بدخشان در نظر گرفته شده است.

در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های وزارت مالیه به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، بانک انکشاف آسیایی و حکومت به روز سه‌شنبه دو موافقت‌نامه را در این زمینه امضا کردند. بر اساس این خبرنامه، این پروژه‌ شامل کمک معادل 21 میلیون دالر اتحادیه‌ی اروپا برای تقویت سیستم خط آهن افغانستان و بهبود انتقال اموال و افراد از راه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC) جهت بهبود بهره‌برداری و حفظ و مراقبت سرک‌ها در کشور است.

پانیلا، رییس بانک انکشاف آسیایی در کابل گفت که این بانک متعهد به حمایت و انکشاف ترانسپورتی و تطبیق یک طرح جامع در افغانستان است. به گفته‌ی او، بانک انکشاف آسیایی تا کنون بیش‌تر از 1.2 میلیارد دالر را به ساخت سرک‌ها، خط آهن و میدان‌های هوایی افغانستان اختصاص داده است.

به دنبال آن، اکلیل حکیمی، وزیر مالیه از کمک بانک انکشاف آسیایی قدردانی کرد و گفت، امیداور‌م همکاری در بخش توسعه‌ی حمل‌ونقل بیش‌تر شود. این پروژه چهارمین برنامه‌ی ازدیاد سهولت‌های مالی و توسعه‌ی بخش حمل‌ونقل در کشور است که توسط بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

پروژهای قبلی شامل بازسازی 620 کیلومتر سرک ملی و منطقه‌ای، پروژه‌های فرعی انکشاف محلی و برنامه‌ریزی برای 640 کیلومتر خط آهن شمال بوده است. مرکز بانک انکشاف آسیایی «مانیلا»ی فلیپین است و این بانک در بخش‌ کاهش فقر در آسیا و اوقیانوسیه از طریق «رشد اقتصادی و یک‌پارچگی منطقه‌ای» فعالیت دارد.