رییس جمهور: طرح نظارتی شوراهای ولایتی تا سه هفته‌ی آینده ترتیب شود

اطلاعات روز: پس از مسدود شدن دفترهای شوراهای ولایتی در بیش از 17 ولایت، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی دستور داده است که طرح نظارتی شوراهای ولایتی را در دو تا سه هفته‌ی آینده تدوین کند.

دفتر رسانه‌های اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که محمد اشرف غنی در دیدار با متین بیک، سرپرست اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی و برخی از رییسان این اداره گفت، بعد از گنجانیدن پیش‌نهادها در طرح یاد‌شده در قانون شوراهای ‌ولایتی، این طرح را برای تصویب به شورای ملی ارسال کند.

مجلس نمایندگان به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در نشست علنی خود نقش نظارتی شوراهای ‌ولایتی در طرح تعدیل شده‌ی قانون شوراهای‌ ولایتی را با اکثریت آرا رد کرد. این تصمیم مجلس نمایندگان واکنش تند اعضای شوراهای ولایتی را به دنبال داشت و در چند روز گذشته، اکثر دفترهای شوراهای‌ ولایتی به رسم اعتراض مسدود شده‌اند.

اعضای شوراهای ولایتی گفته‌اند، موجودیت این شوراها بدون صلاحیت نظارتی مفهومی ندارد و اگر صلاحیت نظارتی به آنان داده نشود، تظاهراتی گسترده در سطح کشور راه‌اندازی خواهند کرد. با این حال، متین بيک، سرپرست اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی گفت، در طرح جدید چگونگی‌ نقش نظارتی‌ شوراهای‌ ولایتی به طور مشخص تعریف می‌شود.

به گفته‌ی او، در گذشته نقش نظارتی‌ شوراهای ‌ولایتی تعریف واضح نداشت و در طرح جدید، نقش نظارتی‌ این شوراها به شکلی تعریف می‌شود که از آن برای نهادینه شدن پاسخ‌دهی به مردم، بهبود امور و یقینی شدن اصل شفافیت استفاده شود. او از اعضای شوراهای ‌ولایتی نیز خواست که دفترهای‌شان را بازگشایی کنند.

به گفته‌ی ‌او، اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی روی طرح چگونگی نقش‌ نظارتی‌ شوراهای‌ ولایتی کار می‌کند و این طرح در آینده‌ی نزدیک ترتیب و آماده می‌شود. شورای ولایتی وظایف خود را با همکاری این اداره اجرا می‌کند. در حال حاضر اعضای مجلس برای 45 روز به رخصتی زمستانی رفته‌اند.