آدم‌ربایی و سناریوی خطرناک پشت سر آن

با گذشت بیش از ده روز از ربوده‌شدن سی‌و‌یک مسافر بی‌گناه، هنوز هم هیچ‌کسی از سرنوشت آن‌ها چیزی نمی‌داند. حکومت از راه‌های نظامی و ملکی برای رهایی این افراد تلاش کرد. ده‌ها ریش‌سفید و بزرگ قوم از ولایت‌های مختلف برای برقراری تماس با ربایندگان پادرمیانی کردند و برای نجات ربوده‌شدگان عملیات نظامی را به راه انداخت؛ اما هنوز هم مسئولان حکومتی هیچ پاسخی برای خانواده‌های منتظر این افراد ندارد.

طالبان با فرستادن اعلامیه‌ای گفته است که این گروه در این آدم‌ربایی ربطی ندارد. پیش از این برخی‌ها می‌گفتند که گویا این افراد از سوی طالبان ربوده شده‌اند.

روز گذشته مقام‌های حکومت سابق و حکومت وحدت ملی نیز بر رهایی هرچه زودتر ربوده‌شدگان تأکید کردند. حامد کرزی، رییس جمهور پیشین که در بیستمین سالروز‌ شهادت عبدالعلی مزاری سخنرانی می‌کرد، خواهان رهایی فوری ربوده‌شدگان شد و از دهشت‌افگنان خواست که هرچه زودتر این افراد را رها نمایند. محمدکریم خلیلی، معاون رییس جمهور پیشین و نیز سرور دانش، معاون رییس جمهور غنی همه بر رهایی بدون قید و شرط و فوری ربوده‌شدگان تأکید کردند. سرور دانش گفت که حکومت تمام تلاشش را برای رهایی این افراد به خرج خواهد داد و به‌زودی این افراد به آغوش خانواده‌های‌شان بازگردانده خواهند شد.

با گذشت هر روز نگرانی‌ها از سرنوشت افراد ربوده‌شده بیش‌تر شده می‌رود و بر پیچیدگی‌های این رویداد می‌افزاید. اکنون که گروه طالبان مسئولیت این رویداد را رد کرده، احتمال این‌که این افراد از سوی جنگ‌جویان وابسته به گروه داعش یا دیگر گروه‌های ناشناخته‌ی تروریستی خطرناک در کشور ربوده شده باشند را بیش‌تر کرده است.

گروه داعش در خاور میانه تجربه‌ی آدم‌ربایی را بسیار دارد. آن‌ها با بی‌رحمی و شقاوت تمام ربوده‌شدگان را به خاطر تعلقات مذهبی و دینی‌شان سر می‌برند و جنایت‌شان را با افتخار در رسانه‌های اجتماعی و جمعی تبلیغ می‌کنند.

این مورد اخیر آدم‌ربایی در افغانستان نیز شباهت‌های زیادی با آدم‌ربایی‌هایی دارد که گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق انجام می‌دهند. تمام ربوده‌شدگان متعلق به مردم هزاره و مذهب شیعه هستند. ربایندگان این افراد را از دو بس مسافر‌بری از میان ده‌ها مسافر سنی دیگر جدا کرده و با خود برده‌اند. کاری را که در عراق و سوریه انجام می‌دهند.

واقعیت‌هایی که از جریان عملیات نظامی نیروهای امنیتی برای رهایی این افراد به رسانه‌ها مخابره شده نیز نشانه‌های داعش را برجسته‌تر کرده‌اند. در جریان این عملیات یک زن چچینی که گفته می‌شود متعلق به گروه دولت اسلامی است، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده و گفته می‌شود در میان ده‌ها کشته‌ی دهشت‌افگنان، چندین شهروند خارجی نیز شامل اند.

با توجه به این نشانه‌ها، هیچ تردیدی وجود ندارد که این افراد از سوی افراد وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش ربوده شده‌اند. به این معنا که اکنون جنگ‌جویان دولت اسلامی به افغانستان رخنه کرده و شاید این نخستین عمل دهشت‌افگنانه‌ی آن‌ها باشد.

دولت افغانستان باید با این مورد آدم‌ربایی با جدیت و قاطعیت برخورد کند. باید عوامل این آدم‌ربایی را شناسایی و نابود کند. دولت باید به گروه داعش در نخستین عمل دهشت‌افگنانه‌ی آن‌ها درسی محکم داده و به آن‌ها نشان دهد که افغانستان نمی‌تواند لانه و جولانگاه دهشت‌افگنی، ترور و افراطیت شود. برخورد ضعیف با این آدم‌ربایان، این گروه و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن و تروریستی را جسور‌تر می‌سازد. برای نابودی عوامل این آدم‌ربایی، تنها راه‌انداختن یک یا چند عملیات نظامی کافی نیست، بلکه حکومت باید با قاطعیت و اراده‌ی محکم دست‌های پنهان و سناریوی خطرناک عقب این ماجرا را شناسایی و نقش برآب نماید.