اتاق تجارت و صنایع: اگر قانون مالیات اصلاح نشود، تاجران اعتصاب می‌کنند

اطلاعات روز: اتاق تجارت و صنایع دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد، اگر تا یک هفته‌ی آینده قانون مالیات بر عایدات اصلاح نشود، تاجران و پیشه‌وران اعتصاب غذایی می‌کنند. خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع در این نشست گفت، مالیات کنونی بر بخش خصوصی ظالمانه است و قابل قبول نیست.

او افزود، نبود طرزالعمل اخذ مالیات و وضع ظالمانه‌ی مالیات، در بخش خصوصی مشکلات را به وجود آورده است. به گفته‌ی الکوزی، با روی کارآمدن حکومت وحدت ملی، امیدواری برای رفع مشکلات یاد‌شده زیاد شده، اما اکنون به دلیل کم‌توجهی، مشکلات در این زمنیه روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود.

مطابق قانون مالیات بر عایدات، سرمایه‌گذاران کوچک که۶٠ هزار افغانی در سال عاید داشته باشند، از مالیات معاف اند؛ اما سرمایه‌گذارانی که از ۶٠ تا١۵٠ هزار افغانی درآمد دارند، باید دو هزار افغانی مالیات پرداخت کنند. هم‌چنان سرمایه‌گذارانی که از۵٠٠ هزار تا سه میلیون افغانی عاید دارند، باید ٣ درصد از فروش‌شان مالیات بدهند.

معاون اتاق تجارت و صنایع گفت، این موارد بر سرمایه‌گذارانی که بیلانس تجارتی‌شان را ارائه می‌توانند، قابل تطبیق است؛ اما سرمایه‌گذاران دیگر که از عهده‌ی این کار برآمده نمی‌توانند، مالیات‌شان بر اساس چانه‌زنی و تخمین تعیین می‌شود. الکوزی افزود، در حال حاضر تاجران و پیشه‌وران از این وضعیت به ستوه آمده‌اند.

الکوزی هشدار داد، اگر حکومت تا یک هفته به این مشکلات رسیدگی نکند، تاجران و پیشه‌وران اعتصاب غذایی می‌کنند. قانون مالیات بر عایدات به دلیل ناقص بودن از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۸ چهار بار تعدیل شده است؛ اما به گفته‌ی مسئولان اتاق تجارت و صنایع، در این قانون هنوز مشکلات‌ زیادی وجود دارند.

الکوزی گفت که اتاق تجارت و صنایع برای رفع نواقض قانون مالیات بر عایدات با وزارت مالیه در گذشته به تفاهم رسیده بود و این قانون سه‌ماه پیش از سوی شورای وزیران نیز تأیید شد. اما او گفت، هفته‌ی گذشته در شورای وزیران به وزارت مالیه دستور داده شده تا مطابق با طرزالعمل قبلی مالیات را جمع‌آورى کند.