عبدالله: طالبان با «آتش‌افروزی» به امتیاز نمی‌رسند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت به طالبان هشدار داد، با «آتش‌افروزی» به امتیاز نخواهند رسید. او دیروز در نخستین سالروز وفات محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری پیشین گفت، اگر مخالفان مسلح دولت وارد گفت‌وگوهای صلح شوند، ما از آن استقبال می‌کنیم؛ اما در این مذاکرات هیچ معامله‌ای در کار نخواهد بود.

رییس اجرایی افزود که در گفت‌وگوهای صلح حقوق زنان معامله نمی‌شود و افغانستان به روزهای تاریک گذشته نخواهد رفت. اما هشدار داد، اگر طالبان و گروه‌های تروریستی از جنگ دست کشیدند و به معقولیت تن دادند، از آن استقبال می‌کنیم، ولی اگر کسی آتش‌افروزی را وسیله‌ای برای گرفتن امتیاز قرار دهد، بداند که به آن نخواهد رسید.

رییس اجرایی پیش‌تر گفته بود که مذاکرات صلح در آینده‌ی نزدیک با طالبان آغاز می‌شود. اما با داغ‌شدن موضوع مذاکرات صلح با طالبان، دو روز پیش گزارش‌هایی به نشر رسیدند که در این مذاکرات برای طالبان 30 درصد کابینه و سه ولایت پیش‌نهاد می‌شو‌د. این موضوع رهبران جهادی و نهادهای مدنی را نگرانی کرده‌ است.

مقام‌های حکومتی تا هنوز در این مورد جزئیات نداده و جزئیات گفت‌وگوهای صلح با طالبان، محرمانه نگهداشته شده است. اما رهبران جهادی در مراسم دیروز بر روشن بودن گفت‌وگوهای صلح و شفافیت آن تأکید کردند. پیش از این نیز رهبران جهادی و نهادهای مدنی خواستار شفافیت در گفت‌گوهای صلح با طالبان شده بودند.

دو روز پیش کمیته‌ی مشارکت سیاسی زنان از سران حکوت وحدت ملی خواست‌ تا در مذاکرات صلح با طالبان دست‌آوردهای 13 سال اخیر را معامله نکنند. اما رییس جمهور و رییس اجرایی در این زمنیه اطمینان داده و گفته‌اند، از دست‌آوردهای 13 سال اخیر در زمینه‌های مختلف قاطعانه حمایت می‌کنند.

رییس اجرایی دیروز در مراسم درگذشت مارشال فهیم گفت، به هیچ قیمت ارزش‌ها و دست‌آوردهای ملت پایمال نمی‌شوند. مارشال فهیم سال گذشته به تاریخ هجدهم حوت وفات کرد و دیروز در سالروز درگذشت او، رییس جمهور، رییس جمهور پیشین، کریم خلیلی، یونس قانونی، عبدالرب رسول سیاف و شمار ‌دیگری از رهبران سیاسی و جهادی حضور داشتند.

این افراد هرکدام به نوبه‌ی‌شان مارشال فهیم را توصیف کردند و او را شخصیت جهادی و عدالت‌خواه کشور خواندند. عبدالرب رسول سیاف، از فرماندهان جهادی در این مراسم به حکومت وحدت ملی هشدار داد، جلو برنامه‌های ضد‌اسلامی را در شماری از تلویزیون‌ها بگیرد و در غیر آن، مردم در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

او هم‌چنان از یک تلویزیونی خصوصی به‌شدت انتقاد کرد و گفت، برای محدود‌کردن این برنامه‌ها اقدام شود. در این برنامه با تجلیل از زحمت خر در زمان جهاد، به گردن آن نامه‌هایی آویزان شده بودند. گردانندگان برنامه سوالی را مطرح کرده بودند که چرا به این حیوان در حکومت هیچ پستی داده نشده است.

هم‌چنان سیاف از یک برنامه‌ی فعالان مدنی در کابل نیز انتقاد کرد و گفت، در آن به دین اسلام اهانت شده است. فعالان مدنی پیش‌تر برای محو خشونت علیه زنان، به عنوان هم‌دردی با زنان، چادری پوشیدند. آنان خواستار اقدام فوری حکومت برای محو خشونت علیه زنان در کشور شده بودند.