افغانستان نیازمند یاری‌های بیشتر درعرصه امنیت

گفته می‌شود که مقامات عالی رتبه‌ای امریکایی در مورد خروج زود‌هنگام نیروهای نظامی خویش از افغانستان، تجدید نظر می‌نمایند. یک مقام بلند رتبه امریکایی که نخواسته است خود را معرفی کند گفته‌ است؛ محمداشرف غنی در مورد ماندن نیروهای امریکایی با بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفتگو کرده است و بارک اوباما این خواست  اشرف غنی را مورد بررسی قرار داده است.

رییس جمهور اشرف غنی پیشتر در مورد خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان، ابراز نگرانی کرده بود و از مقامات امریکایی خواسته بود که در مورد خروج کامل نیروهای‌شان از افغانستان، تجدیدنظر نمایند.

هرچند اکنون ماموریت جنگی نیروهای امریکایی پایان یافته است وحالا به تعداد ده‌هزار سرباز نیروهای امریکایی در افغانستان باقی مانده است. این نیروها در بخش آموزش و تجهیز امکانات با نیروهای نظامی افغانستان همکاری می نمایند و تعداد کمی از آن‌ها در عملیات ضد ترور مشارکت می نمایند.

 از شروع سال‌جاری میلادی ماموریت جنگی نیروهای امریکای و ناتو در افغانستان به طور رسمی پایان یافته است. مسوولیت مبارزه با مخالفان مسلح و تامین امنیت به دوش نیروهای خودی کشور افتاده است و این نیروها تا اکنون توانسته اند مسوولیت‌های انتظامی و جنگی خویش را به خوبی انجام دهند. اما؛ با توجه به تهدیدهای ناشی از نفوذ گروهای افراطی دیگر؛ هم‌چون داعش و زمینه‌های اجتماعی که برای سربازگیری این جریان وجود دارد. این ضرورت به طور جدی احساس می شود که باید افغانستان در مقابله به این تهدیدها تنها گذاشته نشود و امریکا باید نیروهای نظامی خویش را در افغانستان نگهدارد و در صورت نیاز این آمادگی و برنامه را نیز داشته باشد که هرگاه؛ وضعیت امنیتی افغانستان وخیم تر گردد نیروهای کمکی دیگری را نیز به افغانستان بفرستد.

 ایالات متحده و کشورهای جهان به‌خاطر مقابله با تروریزم و تهدیدهای که طالبان و القاعده برای امنیت جهانی ایجاد کرده بود در نهایت ناگزیر شد که ائتلاف جهانی را تحت عنوان مبارزه با تروریزم تشکیل دهند و برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله کردند. براساس همین منطق؛ از افغانستان حمایت سیاسی و نظامی نمودند که تا دارای حاکمیت شده، بار دیگر به مکان امنی برای افراط گرایان، قرار نگیرد.

اما؛ با وجودی که اکنون افغانستان دارای حاکمیت سیاسی و ارتش گریده؛ تا هنوز خطر مبدل شدن افغانستان به پایگاه و مکان امن برای جریان های افراطی و تروریزم ازمیان نرفته است و تهدید های بزرگی در راه است که اگر دولت افغانستان و متعهدین جهانی آن، برای از بین بردن این خطرها برنامه نداشته باشد و برای تامین ثبات بنیادی افغانستان نیاندیشند. بار دیگر افغانستان به وضعیت گذشته بر می‌گردد.

این‌که چرا امریکا و متحدین استراتژیک افغانستان در زمینه تهدیده های امنیتی و بی ثباتی افغانستان بی توجه نباشد. به این مساله مهم ارتباط دارد که نخست؛ موقعیت استراتژیک و مهمی را که افغانستان درمنطقه دارد ایجاب می کند که دامنه بحران سیاسی و فرهنگی که اکنون در سوریه و عراق، در تحت نام داعش در جریان است. در صورتی که برای نفوذ این جریان در افغانستان و منطقه تدابیر اندیشیده نشود و راهکارهای مقابله با آن، روی دست گرفته نشود جای پا گرفتن این جریان در افغانستان، می‌تواند تهدید جدی را برای امنیت منطقه و همسایگان افغانستان به وجود آورد و نیز منافع سیاسی امریکا، روسیه و سایر قدرت‌های جهانی را نیز متاثر سازد. همان‌گونه که القاعده توانسته بود امنیت جهان را به مخاطره بکشاند؛ این گروه بیشتر از القاعده برای جهان خطر ساز می باشد.

خطر نفوذ داعش در افغانستان؛ به خاطری باید جدی گرفته شود که زمینه افراط گرایی مذهبی در پاکستان، افغانستان و کشورهای شمال افغانستان وجود دارد. دقیقا این حوزه یکی از حوزه‌های تاریخی قلمرو اسلامی است که بعد از حوزه خاورمیانه، زمینه‌های فرهنگی و تاریخی آن باعث می شود که داعش برای گسترش قلمرور خویش در این مناطق عمل کند. از این رو افغانستان نیازمند یاری جهانی برای مقابله به این تهدیدهاست. امریکا باید در این یاری پیشگام باشد و نه تنها نیروهای نظامی خویش را به این زودی از افغانستان خارج نسازد بلکه برای تحکیم پایه های امنیت و نظام سیاسی افغانستان کمک های سیاسی، اقتصادی و نظامی خویش را به این کشور ادامه دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *