دوستم: تنها راه مقابله با داعش، اتحاد مردم است

اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد، نیروهای وابسته به داعش در ولایت‌های شمالی فاریاب، جوزجان، سرپل و بدخشان جابه‌جا شده‌اند. او به روز شنبه در مراسم آغاز سال نو و جشن نوروز در بلخ گفت، تنها راه مقابله با پدیده‌ی داعش، اتحاد و اتفاق مردم است.

او هشدار داد، جهان باید بداند که این پدیده روز‌به‌روز همه‌ی ما را تهدید می‌کند. دوستم افزود که نیروهای وابسته به داعش با خانواده‌های‌شان در شماری از مناطق ولایت‌های شمالی جابه‌جا شده‌اند. او ظهور داعش در کشور را به کشورهای خارجی نسبت داد و گفت، جنگ بر افغانستان یک روز به نام طالب و روز دیگر به نام القاعده تحمیل می‌شود.

اما دوستم در این زمینه از کشور خاصی نام نبرد. معاون اول ریاست جمهوری در ادامه اطمینان داد، پایه‌های حکومت وحدت ملی روز‌به‌روز محکم می‌شود و در برابر مشکلات ایستادگی خواهد کرد. او در بخش دیگر سخنانش در مورد مذاکرات صلح با طالبان گفت، تمام کشورهای همسایه، به شمول ایران و روسیه، در جریان این مذاکرات قرار دارند.

دوستم در حالی از حضور داعش در کشور خبر داد که پیش از این گزارش‌هایی از فعالیت افراد این گروه در ولایت‌های هلمند، زابل، غزنی، قندوز و سرپل نیز گزارش شده بود. تا کنون دو فرمانده این گروه در ولایت هلمند کشته شده‌اند و یک سخنگوی آن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

داعش در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه در قتل افراد ملکی در جهان کم‌سابقه خوانده شده است. اشرف غنی نیر دو روز پیش گروه داعش را تهدیدی بزرگ برای کشور خواند و گفت، افراد این گروه، آدم‌خور اند. او افزود، تهدید داعش در کشور نادیده گرفته نشده و برای مبارزه با این گروه اقدام می‌شود.