سازمان ملل: هزاران جنگ‌جوی خارجی در افغانستان حضور دارند

شمار جنگ‌جویان خارجی که برای پیوستن به صفوف القاعده و گروه دولت اسلامی کشورهای‌شان را ترک کرده‌اند، به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش یافته و این جنگ‌جویان از ۱۰۰ کشور جهان می‌باشند. هیأتی از کارشناسان ملل متحد که تحریم‌ها علیه القاعده را نظارت می‌کند، با نشر گزارش جدیدی گفته که شمار جنگ‌جویان خارجی به گونه‌ی بی‌پیشینه از اواسط ۲۰۱۴ میلادی تا مارچ ۲۰۱۵ حدود، ۷۱ درصد افزایش داشته است.

بیش‌تر این جنگ‌جویان که در زیر چتر گروه‌های وابسته به القاعده و دولت اسلامی اند، در سوریه و عراق فعالیت دارند. در این گزارش هم‌چنان آمده که حدود ۶۵۰۰ جنگ‌جوی خارجی در افغانستان فعالیت داشته‌اند. محمد‌ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت امور داخله حضور جنگ‌جویان خارجی را در افغانستان تأیید کرد؛ اما گفت که آمار ارائه‌شده در گزارش ملل متحد را تأیید یا رد کرده نمی‌تواند.

اردو و عربی

آقای سالنگی گفت که جنگ‌جویان خارجی در مناطق جنوب، شرق و شمال‌شرق افغانستان بیش‌ترین حضور را دارند. بیش‌تر آنان به زبان‌های عربی و اردو صحبت می‌کنند. معین امنیتی وزارت امور داخله گفت که جنگ‌جویان خارجی مستقر در افغانستان با عبور از خط دیورند وارد افغانستان می‌شوند و تمویل و تجهیز آنان نیز از مناطق قبایلی پاکستان صورت می‌گیرد.

گزارش ملل متحد سوریه و عراق را مکتب جهانی برای افراط‌گرایان خوانده و گفته است که ۲۲ هزار جنگ‌جوی خارجی در این دو کشور فعالیت دارند. هم‌چنان گفته شده که صد‌ها جنگ‌جوی دیگر در یمن، لیبیا، پاکستان، سومالیا و کشور‌های شمال افریقا و فلیپین فعال اند.

هیأت ملل متحد گفته است که جنگ‌جویان و شبکه‌های آنان «تهدید آنی و دراز‌مدت» و یک «مشکل فوری امنیتی» برای جهان و نیازمند رسیدگی فوری است. کارشناسان ملل متحد هشدار داده‌اند که شکست گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق سبب خواهد شد که جنگ‌جویان دهشت‌افگن خارجی در سر‌اسر جهان پراگنده شوند.

گزارش حاکی است که رسیدگی به این چالش راه‌حل ساده ندارد؛ اما سفارش شده که مؤثرترین پالیسی، جلوگیری از افراطیت، جلب و جذب و سیر و سفر جنگ‌جویان خواهد بود. گزارش بر تشریک معلومات استخباراتی میان کشور‌ها نیز تأکید کرده است. (صدای امریکا)