معلولان: توزیع مسکن در شهرک معلولان، عادلانه نیست

اطلاعات روز: ده‌ها معلول دیروز در کابل به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطرهای ماین با راه‌اندازی تظاهراتی، از سران حکومت وحدت ملی خواستند تا به وضعیت آنان توجه کنند. آنان هم‌چنان گفتند، دولت به وضعیت معلولان هیچ توجهی ندارد و حتا آپارتمان‌های شهرک معلولان به افراد غیرمستحق توزیع شده‌اند.

بیش‌تر معترضان دیروز کسانی بودند که در انفجار ماین‌ یا حوادث دیگر یک عضو بدن‌شان را از دست داده‌اند. شیرحسین، رییس یکی از نهادهای خدماتی برای معلولان در این تظاهرات گفت، از سال‌ها بدین‌سو تلاش کرده تا برای معلولان خدمات، از جمله کورس‌های آموزشی، را فراهم کند؛ اما دولت از او حمایت نکرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ چهارم آپریل را به عنوان «روز جهانی آگاهی از خطرات ماین و کمک به آسیب‌دیدگان ماین» نام‌گذاری کرد. افغانستان از جمله‌ی کشورهایی است که در سه دهه جنگ، هزاران شهروند‌ش در جنگ، انفجار ماین و درگیری‌ نیروهای دولتی با طالبان، یکی از اعضای بدن‌شان را از دست داده‌اند.

با این‌حال، معلولان از حکومت خواستند تا به آنان مسکن بدهد و خانه‌ها در شهرک ویژه‌ی معلولان، باید عادلانه توزیع شود. در همین‌حال، مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولان می‌گویند، توزیع مسکن برای معلولان عادلانه بوده است. به باور آنان، خانه‌ها در شهرک معلولان کابل زیر نظر یک کمیسیون ویژه توزیع شده‌اند.

مطابق برنامه‌ی حکومت، خانه‌های این شهرک باید با ۳۰ درصد تخفیف به وارثان شهدا و معلولان توزیع شود. سران حکومت پیش‌تر فیصله کردند، هفت درصد از آپارتمان‌های شهرک قصبه به وارثان شهدا و هفت درصد دیگر به معلولان توزیع شوند. در همین‌حال، این وزارت اطمینان داده است که در قسمت حل مشکلات معلولان تلاش می‌کند.