مجلس امروز برای 15 نامزدوزیر صندوق رای می‌گذارد

اطلاعات روز: هیأت اداری مجلس نمایندگان اعلام کرد، برای 15 نامزدوزیر پیش‌نهادی حکومت امروز صندوق رای گذاشته می‌شود و اکثر آنان رای اعتماد خواهند گرفت. از میان 16 نامزدوزیر پیش‌نهادی حکومت،  15 تن آنان در دو هفته‌ی گذشته به طور جداگانه برنامه‌‌های کاری‌شان را به مجلس ارائه کردند.

از این میان، عبدالباری جهانی، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ به دلیل داشتن تابعیت دوگانه هنوز برنامه‌ی کاری‌اش را به مجلس ارائه نکرده است. محمدنذیر احمدزی، معاون دوم مجلس دیروز گفت، اگر اسناد ترک تابعیت آقای جهانی امروز به مجلس برسد، به او اجازه داده خواهد شد تا برنامه‌های کاری‌اش را ارائه کند و بعد برایش صندوق رای گذاشته می‌شود.

او افزود، اگر اسناد ترک تابعیت جهانی امروز به مجلس نرسد، در مورد وی تصمیم گرفته خواهد شد. نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ شهروندی امریکا را دارد. مجلس نمایندگان در رای‌گیری قبلی از میان 18 عضو پیش‌نهادی کابینه، تنها به هشت تن آنان رای اعتماد داد.

با گذشت بیش از هفت ماه از عمر حکومت، هنوز اکثر وزارت‌خانه‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند. در همین‌حال، اعضای مجلس می‌گویند، این مسئله مشکلات جدی‌ای را در عرصه‌های مختلف به وجود آورده است. عدم معرفی نامزد وزارت دفاع از مشکلات دیگری است که در چند هفته‌ی اخیر انتقاد شدید نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

آنان تأکید دارند، با توجه به وضعیت کنونی، سران حکومت باید هرچه زودتر نامزد وزارت دفاع را به مجلس معرفی کند. رییس جمهور پیش‌تر جنرال افضل لودین را به عنوان نامزد وزارت دفاع معرفی کرد و دنبال آن، آقای لودین با صدور بیانیه‌ای از نامزدی‌اش انصراف داد.

دلیل انصراف او اختلاف بین رییس جمهور و رییس اجرایی خوانده شده است. اما اجمل عابدی، سخنگوی ریاست جمهوری چند روز پیش گفت، اختلاف بین اشرف غنی و عبدالله در این زمینه حل شده و نامزد وزارت دفاع برای دریافت رای اعتماد به‌زودی به مجلس معرفی می‌شود.