اشرف غنی: با قتل سربازان ارتش، نظام سقوط نمی‌کند

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در سفرش به ولایت بدخشان خطاب به تروریستان گفت، نظام کنونی افغانستان با قتل سربازان ارتش و حمله بر پاسگاه‌های امنیتی سقوط نمی‌کند. او افزود، نیروهای امنیتی در برابر هرنوع دهشت‌افگنی و فعالیت تروریستان مبارزه خواهند کرد.

رییس جمهور به دنبال حمله‌ی صدها طالب و جنگ‌جویان خارجی بر پاسگاه‌های امنیتی‌ در ولسوالی جرم بدخشان، دیروز به این ولایت سفر کرد. در این حمله‌ی طالبان که 9 روز پیش صورت گرفت، نزدیک به 30 سرباز ارتش کشته شدند.

این حمله‌ی تروریستان انتقادهای تندی را در کشور به دنبال داشت و پس از آن، رییس امنیت ملی، وزیر داخله و رییس ستاد مشترک ارتش برای پاسخ‌دهی به کمیسیون امنیتی مجلس فراخوانده شدند. هم‌چنان چند روز پیش حزب هم‌بستگی ملی با راه‌اندازی تظاهراتی در کابل، خواستار استعفای غنی و عبدالله شد.

اما رییس جمهور دیروز در سفرش به بدخشان گفت، در جریان چند سال گذشته اداره‌ی این ولایت کارا نبوده است. او جنگ، ناامنی، غارت معادن طبیعی و قتل‌های سازمان‌دهی‌شده در بدخشان را ناشی از نفوذ گروه‌های هراس‌افگن خارجی و بی‌توجهی مسئولان محلی خواند و افزود، برای حل این مشکلات اقدام می‌شود.

اشرف غنی گفت که با آغاز کار اعضای کابینه‌ی جدید، به حل مشکلات بدخشان توجه جدی خواهد شد. او ثروت بدخشان را غنی خواند و افزود، برخی از کشورهای منطقه و گروه‌های تروریستی به ثروت این ولایت چشم دوخته و در صدد ناامن‌کردن این ولایت هستند. رییس جمهور نام کشور خاصی را نگرفت.

بدخشان در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های ناامن است که دارای منابع طبیعی زیادی می‌باشد. شورشیان طالب و جنگ‌جویان خارجی در ولسوالی‌های وردوج و جرم این ولایت فعالیت دارند. در 13 سال گذشته تروریستان از منابع طبیعی ولایت بدخشان نفع برده‌اند.

در همین حال، رییس جمهور گفت، مخالفان مسلح دولت در نظر دارند تا بدخشان شرقی را به پایگاه بزرگ تربیه‌ی تروریسم تبدیل کنند. او از مردم افغانستان و علمای دینی خواست که در برابر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی خارجی جهاد ملی کنند. غنی گفت، بارها در مورد ایجاد لوا و قول اردو در بدخشان صحبت شده، اما اکنون بودجه‌ی تشکیل آن را نداریم.