کابینه دیگر بهانه نیست

فرهاد خراسانی

گام‌های‌ که باید برداشته شود

شانزده نامزد وزیر کابینه‌ی حکومت وحدت ملی که به پارلمان معرفی شده بودند، از پارلمان رای اعتماد گرفتند. به این صورت به جز از وزارت دفاع‌ ملی تمامی وزارت‌خانه‌ها بعد از گذشت هفت‌ماه از تشکیل حکومت وحدت صاحب وزیرشدند. اختلاف رهبران حکومت برسرمعرفی اعضای کابینه و رد شدن اکثریت نامزد وزیران، در دور اول معرفی اعضای کابینه از سوی پارلمان، باعث شده بود که کابینه با گذشت بیش از هفت‌ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی ناتکمیل باقی بماند و وزارت خانه‌ها و ولایت‌ها توسط سرپرستان اداره شوند.

ناتکمیل بودن کابینه و اختلاف رهبران حکومت بر سر معرفی نامزد وزیران دراین‌ مدت، برتمامی عرصه‌های کاری حکومت و ابعاد زندگی اجتماعی جامعه تاثیرمنفی را برجای گذاشته است. درعرصه‌ی امنیت، گسترش دامنه فعالیت افراد وابسته به داعش، ربودن 31 مسافرهزاره در زابل، قتل فرخنده توسط اوباشان درشهرکابل، افزایش حملات انتحاری وانفجاری و سر بریدن سربازان اردوی‌ ملی در بدخشان، سربریدن 4 فرد ملکی شهروندان ولسوالی مالستان ولایت غزنی در ولسوالی اجرستان این ولایت و حمله انتحاری دو روزپیش ( شنبه 29 حمل) توسط فرد وابسته به داعش در شهر جلال آباد که بیش از 33 شهروند را قربانی و 100 تن را زخمی ساخت، مواردی از اتفاق‌های ناگوارامنیتی می‌باشند که نشانی از بدترشدن وضعیت امنیتی درکشور می‌نمایند.

درعرصه سیاسی، اختلاف رهبران حکومت برسر اعضای کابینه، باعث کاهش بی اعتمادی مردم از حکومت گردیده و بخاطر  بی برنامه‎گی‌ها و افزایش ناامنی، اقتصاد جامعه را درحالت رکود مواجه ساخته است. افزایش بیکاری و بلند رفتن قیمت‌ها، مثال های روشنی از وجود بحران اقتصادی در کشور می‌باشد.

ناتکمیل بودن کابینه یکی از عوامل بود که این مشکلات به آن نسبت داده می‌شد و رهبران حکومت نیز آن را بهانه‌ی برای کم کاری‌ها و روپوشی برای بی مسئولیتی‌های شان در قبال سرنوشت جامعه استفاده می‌نموند. اکنون که کابینه تکمیل شده و زرای جدید انتخاب شده اند. مردم انتظار دارد که وزرای جدید و حکومت نسبت به حل مشکلات موجود درکشوراحساس مسئولیت نمایند.

اولین کاری که باید حکومت انجام دهد این است که مسئولان ولایت‌ها (والی‌ها) را مشخص کرده و معرفی کنند تا اقتدار حکومت تقویت پیدا کرده و مسئولان ولایت‌ها نسبت به وظایف شان مسئولانه عمل نمایند.

آن‌چه را که حکومت در اولین گام باید انجام دهد مقابله در برابر ناامنی‌ها و تحرکات مخالفان مسلح می‌باشد. دولت باید در برابر تمامی تهدیدهای امنیتی، جدی برخورد کره و هرچه زود تر جلو فعالیت‌ها و حملات هراس افگنانه و تروریستی را بگیرد.

باید؛ نخست امنیت راه‌ها و مناطقی که در معرض خطر قرار دارند مورد توجه قرار گیرد تا جلو فعالیت گروهای تروریستی، از جمله افراد وابسته داعش گرفته شود.

دومین اقدامی که روی دست گرفته شود، مبارزه با فساد و نارسایی‌ها در شیوه حکومت داری است؛ تا اعتماد مردم از حکومت هرچه بیشترتقویت یابد.

سومین اقدام مهم را که باید دولت نماید ایجاد اشتغال و زمینه سازی برای فعالیت‌های اقتصادی درکشور می‌باشد. زیرا؛ بیکاری و رکود بازار اقتصادی از جمله دشواری‌های بزرگی است که جامعه با آن مواجه می‌باشد. بیش از یک سال می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی و بازار کار به خاطر کشمکش‌های سیاسی به حالت رکود در آمده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *