مجلس نمایندگان: پس از امضای پیمان با امریکا، وضعیت امنیتی خراب‌تر شده است

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان در پیوند به وخیم‌تر‌شدن اوضاع امنیتی در کشور می‌گویند که پس از امضای پیمان امنیتی با امریکا، وضعیت امنیتی کشور خراب‌تر شده و باید در پیمان امنیتی با امریکا تجدید نظر شود.

هم‌چنان تعدادی از نمایندگان می‌گویند که امریکا برای از بین‌بردن مخالفان مسلح در افغانستان همکاری جدی نکرده است و از این کشور باید پرسیده شود که چرا در راستای تأمین امنیت افغانستان همکاری نکرده است. شماری از نمایندگان مجلس گفتند که رییس جمهور، رییس اجرایی حکومت و تمام مسؤلان امنیتی به جلسه‌ی عمومی فراخوانده شوند.

اما مخدوم عبدالله محمدی، نماینده‌ی مردم سمنگان گفت که مشکلات امنیتی کشور به سطحی نیست که با استجواب مسؤلان امنیتی در مجلس، این مشکلات حل شوند. محمد اکبری، نماینده‌ی مردم بامیان نیز گفت که فراخواندن مسؤلان امنیتی به شورای ملی هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

ذکریا سودا، نماینده‌ی مردم بدخشان گفت، افغانستان به خاطر تأمین امنیت با ایالات متحده‌ی امریکا پیمان امنیتی امضا کرد؛ اما بعد از امضای این پیمان، وضعیت امنیتی روز‌به‌روز بدتر شده است. او هم‌چنان افزود، اگر در پیمان امنیتی تجدید نظر شود و بعد از تجدید نظر امریکا باز هم در تأمین امنیت همکاری نکند، باید این سند فسخ شود.

برخی از نمایندگان مجلس از کارکرد نیروهای امنیتی کشور انتقاد کرده و می‌گویند که نیروهای امنیتی در خصوص تأمین امنیت از هماهنگی لازم با یک‌دیگر برخوردار نیستند.

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن به تاریخ هشتم میزان سال گذشته امضا و در ماه عقرب سال گذشته از سوی شورای ملی به تصویب رسید.

به باور برخی از کارشناسان، اکنون که اعضای شورای ملی افغانستان، امریکا و دیگر متحدان بین‌المللی افغانستان نیروهای امنیتی افغانستان را به کم‌کاری در راستای تأمین امنیت متهم می‌کنند، باید از امریکار در مورد پیمان پرسیده شود که یکی از ماده‌های اصلی آن آوردن امنیت در افغانستان است، اما حالا بعد از امضای این پیمان، امنیت کشور هیچ بهبود نیافته است.

شورای امنیت ملی از داعش حمایت می‌کند

شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که شورای امنیت ملی در افغانستان از پروژه‌ی داعش حمایت مالی می‌کند. حضرت علی، یک عضو مجلس نمایندگان گفت: «قسم یاد می‌کنم که شورای امنیت ملی همه‌چیز را در مورد داعش می‌داند. از همین‌جا پول هم داده شده و از داعش حمایت مالی می‌شود».

او هم‌چنان افزود که رهبران حکومت، نهادهای امنیتی و به‌خصوص آقای اتمر، مشاور شورای امنیت ملی، پاسخ بدهند که چرا مردم را به کشتن می‌دهند.

هم‌چنان تعداد‌ دیگری از اعضای مجلس باور دارند که داعش در افغانستان پروژه‌ی کشورهای خارجی است و شورای امنیت ملی تطبیق‌کننده‌ی آن در افغانستان می‌باشد.

شکیبا هاشمی، عضو مجلس گفت: مقام‌های امنیتی می‌گویند که جنگ از جنوب به شمال می‌رود و کشورهای خارجی از آن حمایت می‌کنند. اما شمار دیگری از اعضای مجلس می‌گویند که داعش همان طالبان گذشته است. در همین‌حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که فردا در کمیسیون‌های مجلس در مورد مسایل امنیتی بحث شود و نتیجه‌ی صحبت‌ها با هیئت اداری در میان گذاشته شود.

او هم‌چنان افزود که مسؤلان امنیتی به پرسش‌های نمایندگان جواب قانع‌کننده نداده و باید به سوال‌های نمایندگان جواب‌های قناعت‌بخش داده شود.