نمایندگان مجلس: دست‌هایی در حکومت در ناامن‌سازی شمال نقش دارند

اطلاعات روز: به دنبال افزایش حملات شورشیان مسلح در ولایت‌های شمالی و ناامن‌شدن این ولایت‌ها، برخی از نمایندگان در نشست دیروزی مجلس گفتند که بعضی از رهبران حکومت در ناامن‌سازی شمال دست دارند.

فاطمه عزیز، نماینده‌ی مردم قندوز گفت: «مسئول بی‌خانمان‌شدن مردم قندوز، رهبرانِ نارهبر حکومت وحدت ملی است. آنان از احساسات مردم، جوانان و نیروهای امنیتی سوء‌استفاده می‌کنند». خانم عزیز افزود که رهبران حکومت وحدت ملی در رابطه به ناامن‌سازی شمال «معامله» کرده‌اند. او گفت: «‌ما پیش از جنگ قندوز صدا بلند کردیم که وضعیت این ولایت در حال بدتر‌شدن است؛‌ اما رهبران حکومت نشنیدند».

این در حالی‌ست که از چندی پیش شورشیان طالب بر تعدادی از ولسوالی‌های ولایت قندوز حمله کرد‌ند. تعدادی از نمایندگان مجلس هشدار داده بودند که قندوز در خطر سقوط به دست شورشیان طالب است. نیروهای امنیتی پس از افزایش حمله‌های طالبان در قندوز، عملیاتی را برای دفع این حمله‌ها به راه انداختند و شورشیان را به عقب راندند.

در همین‌حال، شمار‌ دیگری از نمایندگان مجلس هشدار می‌دهند که روزانه هزاران نفر به شمال افغانستان وارد می‌شوند و بیم آن می‌رود که جنگ خونین دیگری هم به راه افتد. غلام فاروق مجروح، نماینده‌ی مردم هرات گفت: «‌روزانه هزاران جنگ‌جو از جنوب وارد هرات و از این ولایت به سمت شمال می‌روند و هویت آنان نیز مشخص نیست که پاکستانی، چچینی یا ازبکستانی هستند.»

آقای مجروح اشاره کرد که در بعضی موارد از ورود این افراد توسط نیروهای امنیتی ممانعت می‌شود؛ اما آن‌ها پس از ممانعت از راه‌های غیررسمی به شمال می‌روند و همین‌ که به ولایت بادغیس می‌رسند، از سوی افراد تحویل گرفته می‌شوند. مجروح تأکید کرد که این افراد روزانه در بدل دو هزار افغانی استخدام می‌شوند و «‌باور کامل دارم که آنان فقط برای جنگ به ولایت‌های شمال می‌روند».

او گفت که مقام‌های محلی هرات این موضوع را با شورای امنیت نیز در میان گذاشته‌اند؛ اما شورای امنیت صرفاً شفاهی دستور داده که مانع ورود این افراد شوید. آقای مجروح هشدار داد: «با پیوستن این افراد به صف‌های مخالفان، شاهد جنگ خونینی خواهیم بود».

هم‌چنان حبیبه دانش، یک عضو دیگر مجلس گفت: «‌روزانه از پنج‌صد تا هزار نفر به سمت شمال می‌روند. در یک مورد، یکی از والی‌ها این افراد را توقف داده است؛‌ اما سروصدا از داخل خود دولت بلند شده که چرا مانع این افراد می‌شوید». به گفته‌ی خانم دانش، این افراد از پاکستان می‌آیند و از طریق مناطق غربی وارد ولایت‌های شمالی افغانستان می‌شوند. او گفت: «حالا چه معامله‌های آشکار و پنهانی وجود دارند که دولت در این قسمت ساکت است؟»

در همین‌حال، مجلس نمایندگان مقام‌های نهادهای امنیتی و رییس شورای امنیت ملی را در نشست دیروزی مجلس فراخوانده بود؛ اما این مقام‌ها به خاطر دریافت مکتوبی از طرف وزارت دولت در امور پارلمانی، به نشست دیروزی مجلس حاضر نشدند.

در اخیر نشست دیروزی مجلس، نمایندگان تصمیم گرفتند که مقام‌های امنیتی باید برای پاسخ‌گویی به سوال‌های نمایندگان در نشست روز چهارشنبه حاضر شوند.