نورستانی: انتخابات مجلس نمایندگان، به موقع برگزار نخواهد شد

اطلاعات روز: یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز(دوشنبه) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت؛ انتخابات مجلس نمایندگان به دلیل عدم آمادگی حکومت وحدت ملی و قطع کمک‌های خارجی به این کمیسیون، به موقع برگزار نخواهد شد.

مجلس نمایندگان روز گذشته مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات را به دلیل تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی به مجلس فراخوانده بود. این نشست به مخالفت برخی از اعضای مجلس مواجه شده و نشست مجلس با تنش همراه شد.

آقای نورستانی در این نشست گفت اخیراً برخی از کشورهای کمک‌ کننده از قطع کمک‌های شان به این کمیسیون خبر داده و حکومت هم توانایی مالی برگزاری انتخابت مجلس نمایندگان را ندارد.

نورستانی افزود که با قطع کمک‌های خارجی به 850 کارمند فنی این کمیسیون معاش پرداخت نشده و این کارمندان وظایف خود را از دست خواهند داد که بدون آن‌ها برگزاری انتخابات شفاف دشوار خواهد بود.

هم‌چنان نورستانی افزود که برای برگزاری انتخابات پارلمانی به ۸۰ میلیون دالر بودجه نیاز است که دولت و کشورهای کمک‌کننده باید این مقدار پول را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهند.

او گفت که حکومت وحدت ملی، اصلاحات در نظام انتخاباتی را آغاز نکرده و با وجود اختلاف بر سر این موضوع،هنوز آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات را ندارد.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی 1393 با تقلب گسترده و تأخیر چندین ماهه همراه بود که در نتیجه‌ی آن دو نامزد پیشتاز در دور دوم انتخابات، روی تشکیل حکومت وحت ملی توافق کردند. بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، یکی از ماده‌های این توافق، اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان بود؛ اما پس از گذشت چندین ماه تاهنوز رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت در مورد انتخاب رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی اختلاف دارند و طرح اصلاح نظام انتخابات تهیه نشده است.

به گفته‌ی نورستان حکومت به پیشنهاد این کمیسیون در مورد تنظیم جدول زمانی انتخابات و تأمین هزینه و امنیت انتخابات مجلس پاسخ نداده است و این نشان می‌دهد که قوه‌یی اجرایی، برای برگزاری این انتخابات آمادگی ندارد.

نورستانی افزود که کمیسیون انتخابات، 11 میزان سال 1394 را برای برگزاری انتخابات مجلس به حکومت پیشنهاد کرد؛ اما با عدم پاسخ حکومت به این پیشنهاد، این تاریخ برای برگزاری انتخابات از دست رفته است.

در نشست دیروزی مجلس برخی از نمایندگان با حضور آقای نورستانی در مجلس به دلیل مدیریت ناسالم او در انتخابات 1393 مخالفت کردند.

اما، رئیس کمیسیون انتخابات، به بخشی از انتقادها علیه خود در مورد مدیریت انتخابات 1393 گفت که بدون آمار دقیق و واقعی از تعداد رای‌دهندگان، برگزاری انتخابات شفاف و بدون تقلب امکان‌پزیر نیست.

 آقای نورستان در این مورد گفت، آماری که دفتر مرکزی احصائیه از جمعیت کشور به ما داده، جمعیت کشور 26 میلیون نفر است، در حالی‌که کمیسیون انتخابات از سال 2004 تا 2013 میلادی 20 میلیون و 800 هزار کارت رایی‌دهی توزیع کرده است.

او افزود اگر جمعیت کشور 26 میلیون نفر باشد باید تعداد رای‌دهندگان بین 11 تا 12 میلیون نفر باشد؛ ولی کمیسیون به تعداد افرادی که کارت رای‌دهی گرفته‌اند برگه رای چاپ می‌کند که این مسئله، زمینه‌ی تقلب در انتخابات را فراهم می‌کند.

او تأکید کرد: «زمانی‌که لیست واقعی رای‌دهندگان را نداشته باشیم، این انتظار را از این کمیسیون نداشته باشید که تقلب از فضای افغانستان گم شود. این تقلب همیشه خواهد بود».