وزیر معادن: تاکنون قراردادی به نام استخراج معدن حاجی‌گگ وجود ندارد

اطلاعات روز: وزیر معادن و پطرولیم گزارش‌های مبنی بر فسخ قرارداد استخراج معدن آهن حاجی‌گگ بامیان از سوی شرکت هندی را رد کرد و گفت تا کنون هیچ نوع قرارداد در این مورد به امضا نرسیده است.

داوود شاه صبا، وزیر معادن و پطرولیم افغانستان روز گذشته در نشست خبری گفت که تاکنون هیچ نوع سندی به دست آنان قرار نگرفته که نشان دهنده‌ی گفت‌وگو در مورد فسخ قرارداد معدن حاجی‌گگ میان افغانستان و هندوستان باشد.

در روزهای اخیر رسانه‌های داخلی به نقل از یک رزونامه‌ی هندی گزارش دادند که یک کنسرسیوم هندی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌اش در افغانستان به ارزش 11 میلیار دالر را به دلیل افزایش ناامنی‌ها و نزدیکی روابط افغانستان با پاکستان لغو کرده است.

آقای صبا در این مورد گفت: «تاکنون قراردادی به نام قرارداد حاجی‌گک وجود ندارد؛ از میان شش شرکت داوطلب ۲ شرکت هندی و کانادایی برنده شده است که روند گفتگو‌ها بر سر امضای قرارداد معدن آهن ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است».

او افزود که که برای هر شرکت داوطلب سه بلاک در نظر گرفته شده که اگر گفتگوها نهایی شود، امکان دارد تا سه سال آینده معدن حاجی‌گگ برای استفاده، آمده شود.

وزیر معادن به نظارت از قراردادها تأکید کرد و گفت: « قراردادها از نظر مردم افغانستان پنهان نمی‌مانند و هر قرارداد از جانب این وزارت با وضاحت و شفافیت کامل صورت می‌گیرد؛ زیرا این حق ملت افغانستان است که استخراج هر معدن برای انکشاف روند زندگی مردم کارایی داشته باشد».

وزیر معادن فسخ بعضی از قراردادها را به علت بعضی مشکلات، روند طبیعی خواند.

در همین حال سفیر هند در کابل نیز توقف پروژه‌ی استخراج معدن آهن حاجی‌گگ را رد کرده است.