بانک مرکزی: کاهش نرخ افغانی در برابر دالر موقتی است

اطلاعات روز: به‌‌دنبال کاهش نرخ پول افغانی در برابر دالر امریکایی در هفته‌های اخیر، مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که کاهش نرخ افغانی در برابر دالر امریکایی موقتی است و این تغییر بر قمیت‌ها تأثیر ندارد.

خان افضل هده‌وال، سرپرست بانک مرکزی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که در حال حاضر تنها ارزش ظاهری پول افغانی در بازارهای کشور کاهش یافته است.

این در حالیست که سه هفته پیش یک دالر به 57 افغانی تبادله می‌شد؛ اما در هفته‌ی اخیر یک دالر در بدل بیش از 60 افغانی در بازار مبادله می‌شود.

با افزایش نرخ دالر، قیمت کالاها در بازار افزایش می‌یابد؛ اما مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که افزایش دالر در برابر پول افغانی در بلند رفتن قیمت کالاها تاثیر ندارد. ولی مردم عام و تاجران می‌گویند که نرخ کالاها در بازار افزایش یافته و مردم توان خرید ندارند.

مقام‌های بانک مرکز در این مورد استدلال می‌کنند که تاجران افغان کالاهای وارداتی را با دالر خریداری نمی‌کنند؛ بلکه بیشترین تبادله‌ی پولی در تجارت افغانستان با کلدار هندی، کلدار پاکستانی، ریال ایرانی و سایر بانک‌نوت‌ها صورت می‌گیرد، به همین دلیل افزایش نرخ دالر سبب قیمتی در بازارهای افغانستان نشده است.

آقای هده‌وال در نشست دیروز گفت: «اوضاع فعلی خارج از کنترل بانک مرکزی نیست. ما مراقب اوضاع هستیم، حالات زیر کنترل ما است، نرخ حقیقی افغانی پایین نیامده است. وظیفه‌ی اساسی بانک مرکزی ثبات قیم در برابر کالاها و در برابر خدمات می‌باشد».

هده‌وال گفت تنها پول افغانی ارزشش را در برابر دالر از دست نداده، بلکه نرخ دالر در برابر تمام اسعار خارجی بلند رفته است و به همین دلیل نرخ کالاها در بازارها بلند رفته است.

این در حالیست که براساس سیاست پولی در افغانستان، بانک مرکزی هر هفته بیش از 30 میلیون دالر را به بازار عرضه می‌کند. افزایش دالر در بازار سبب می‌شود تا از کاهش نرخ افغانی جلوگیری شود.

مقام‌های بانک مرکزی می‌گویند این بانک براساس تغییر نرخ تبادله اسعار عمل نمی‌کند؛ بلکه وظیفه اصلی‌اش حفظ ثبات پولی است تا نرخ اجناس در برابر پول افغانی بلند نرود. آقای هده وال گفت: «بانک مرکزی به اندازه‌ی کافی منابع در دسترس خود دارد. هر وقتی قیمت جنس یا قیمت کالاها تغییر می‌کند که بر مردم افغانستان تاثیرگزار باشد، آن وقت است که ما در بازار مداخله می‌کنیم».