نشست مقدماتی دومین نشست قطر در دوبی برگزار می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان مؤسسه‌ی بین‌المللی پگواش خبر داده‌اند که امروز (شنبه، 16 جوزا) یک نشست مقدماتی به خاطر دومین نشست قطر در مورد وضعیت افغانستان در دوبی برگزار می‌شود.

یک تن از تنظیم‌کنندگان این نشست گفته که در این نشست در مورد آجندای نشست بعدی قطر گفت‌وگو خواهد شد. منبع افزوده که در این نشست شماری از شخصیت‌ها از کابل و نمایندگان گروه طالبان شرکت خواهند کرد. به گفته‌ی این منبع، قرار است میرویس یاسینی، قیوم کوچی، قطب‌الدین هلال و سید اسحاق گیلانی به نمایندگی از حکومت و شیرمحمد عباس استانکزی و یک تن دیگر از سوی گروه طالبان در نشست دوبی حضور یابند.

اما طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند. از سویی هم، یک تن از افرادی که قرار است در نشست دوبی شرکت کند، به خبرگزاری پژواک گفته که نشست دوم قطر، بعد از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

پیش از این رسانه‌ها گزارش دادند که نخستین نشست قطر در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان در 12 ثور سال جاری برگزار شده است. در این نشست هشت تن به نمایندگی از گروه طالبان حضور داشتند و 20 تن، از جمله سه زن، به شمول اعضای شورای عالی صلح، اعضای مجلس نمایندگان، نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه‌ی مدنی شرکت کرده بودند.

اما حنیف اتمر، مشاور امینت ملی رییس جمهور در  15 ثور در واکنش به نشست دو روزه‌ی قطر گفت، حکومت در این نشست نماینده‌ی رسمی نداشته و از دید حکومت افغانستان این نشست رسمی نیست. هم‌چنان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: «کسانی که در مذاکرات صلح شرکت کرده، از دولت افغانستان نمایندگی نمی‌کنند و مذکرات هم رسمی نیست».