برپایی خیمه‌های تحصن در مخالفت والی‌های جدید بامیان و دایکندی

اطلاعات روز: چهار نماینده‌ی مردم بامیان در مجلس نمایندگان و شماری از اعضای شورای ولایتی این ولایت از چند روز بدین‌سو در اعتراض به معرفی ظاهر زهیر به عنوان والی جدید این ولایت در خیمه‌ای در مرکز این ولایت تحصن کرده‌اند.

عبدالرحمان شهیدانی، نماینده‌ی بامیان در مجلس نمایندگان گفته که طاهر زهیر پیشینه‌ی خوبی در بامیان ندارد. معترضان بامیانی خواستار معرفی فرد دیگری به عنوان والی بامیان شده‌اند.

هم‌چنان نمایندگان مردم دایکندی در مجلس نمایندگان و اعضای شورای ولایتی این ولایت نیز در اعتراض به معرفی معصومه مرادی به عنوان والی جدید این ولایت در خیمه‌ای در برابر ساختمان ولایت دایکندی تحصن کرده‌اند. نور اکبری، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان‌ گفته است که خانم مرادی تجربه‌ی کافی برای پیش‌برد امور ولایت دایکندی را ندارد.

او هشدار داده که اگر حکومت وحدت ملی در مورد انتصاب خانم مرادی به این سمت تجدید نظر نکند، این امر پیامدهای خوبی نخواهد داشت. آقای اکبری افزود‌: «ما تصور می‌کنیم که والی جدید به عنوان یک خانم جوان، تجربه‌ی کارهای اداری را ندارد و نمی‌تواند مشکلات موجود در دایکندی را حل کند. خواست ما تجدید نظر از سوی حکومت است و اگر این کار نشود، ‌مردم با والی جدید همکار نخواهند بود».

این در حالی‌ست که اخیرا اداره‌ی ارگان‌های محل به دستور رییس جمهور غنی، معصومه مرادی را به جای عبدالحق شفق به عنوان والی دایکندی و طاهر زهیر را به جای غلام‌علی وحدت به عنوان والی بامیان معرفی کرد.

طاهر زهیر باشنده‌‌ی اصلی ولسوالی دره‌ی صوف ولایت سمنگان است. ماستری جامعه‌‌شناسی دارد و از سال 1380 تا 1383 به حیث فرمانده فرقه‌‌ی پیاده‌ی بامیان و از سال 1393 تا 1394 به عنوان مشاور با محمد‌کریم خلیلی، معاون رییس جمهور پیشین کار کرده است.

او در انتخابات ریاست جمهوری 1393 یکی از سخنگویان تیم انتخاباتی تحول و تداوم به ریاست اشرف غنی بود. او عضو حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی است و از این مجرا به عنوان والی بامیان معرفی شده است.

معصومه مرادی در رشته‌ی مدیریت دکترا دارد و پیش از این در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کار کرده است.‌ خانم مرادی دومین زن در تاریخ کشور است که به عنوان والی معرفی می‌شود. پیش از او حبیبه سرابی والی بامیان بود.

با این‌‌حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان در واکنش به اعتراض نمایندگان بامیان می‌گویند که تحصن نمایندگان این ولایت در بامیان برای مخالفت با معرفی طاهر زهیر، یکی از بی‌دلیل‌ترین تحصن‌ها در چهارده سال گذشته است. به گفته‌ی این نمایندگان، آقای زهیر از سوی ریاست جمهوری برای ولایت بامیان انتخاب شده و دلیلی برای مخالفت با او وجود ندارد.

نقیب‌الله فایق، نماینده‌ی مردم فاریاب در مجلس گفته که دوره‌ی حساسیت‌های کمپاینی به آخر رسیده و باید از این مسأله همه‌ی مردم افغانستان عبور کنند. از سویی هم، به گفته‌ی عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس‌، نمایندگان متحصن در بامیان خواستار اعزام یک هیأت از مجلس نمایندگان به بامیان شده‌اند تا میزان رضایت و نارضایتی مردم بامیان از معرفی والی جدید این ولایت را مشخص کنند. آقای ابراهیمی گفت: «هیأتی از کمیسیون سمع شکایات و امنیت داخلی به بامیان برود. مسأله را بررسی کرده و نمایندگان متحصن را با خود بیاورند».