رییس مجلس: یک دور نشست کاری پارلمان باقی مانده است

اطلاعات روز: در آخرین روزهای کاری دور شانزدهم مجلس نمایندگان و مشخص‌نشدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، رییس مجلس با تأکید بر مشخص‌شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، روز گذشته در نشست عمومی مجلس گفت که تا کنون نشست‌های نهم کاری دور شانزدهم مجلس جریان دارد و یک دوره‌ی مکمل کاری مجلس باقی مانده است.

آقای ابراهیمی در این مورد گفت: «در کل یک دوره‌ی کاری مجلس ۱۰ اجلاس دارد؛ ما فعلا در اجلاس نهم سال پنجم قرار داریم و هنوز یک اجلاس ما باقی مانده است؛ اما متأسفانه ما خود بالای خود قضاوت می‌کنیم که غیرقانونی هستیم». این در حالی‌ست که بر اساس قانون اساسی کشور، دوره‌ی کاری مجلس نمایندگان در اول سرطان سال جاری‌ پایان می‌یابد؛ اما حکومت افغانستان، تا کنون تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را مشخص نکرده است.

در همین حال، برخی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان نیز بر ادامه‌ی کار مجلس تا برگزاری انتخابات پارلمانی تأکید کردند. شکریه بارکزی، نماینده‌ی مردم کابل در مجلس گفت: «انتقاد شدید دارم نسبت به کسانی که ماده‌ی ۸۳ قانون اساسی را به زعم خود تعبیر می‌کنند؛ دوره‌ی پانزدهم مجلس هم کارش را در اول سرطان سال پنجم ختم نکرد، دوره‌ی شانزدهم (همین دوره) نیز در اول سرطان به کارش آغاز نکرد که حالا ما کار را در اول سرطان خاتمه دهیم».

خانم بارکزی تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی از سوی حکومت را خارج از صلاحیت مجلس دانست و گفت که پارلمان افغانستان در این مورد مقصر نیست. با این‌حال، دیدگاه‌های اعضای مجلس در مورد ادامه‌ی کار مجلس متفاوت اند. برخی از نمایندگان می‌گویند که دور کاری مجلس به تاریخ اول ماه سرطان ختم می‌شود؛ اما برخی دیگر می‌گویند که کار مجلس پس از اول سرطان نیز ادامه داشته باشد.

نمایندگان موافق بر ادامه‌ی کار مجلس پس از اول ماه سرطان می‌گویند که مجلس کنونی باید تا زمان برگزاری انتخابات و معرفی اعضای جدید، به کارش‌ ادامه دهد، در غیر آن خلای قدرت به وجود می‌آید. عبیدالله رامین، یک عضو مجلس در این باره گفت: «به جای این‌که دادگاه عالی یا حکومت در خصوص ادامه‌ی کار مجلس تصمیم بگیرند، باید خود مجلس با جمع‌آوری دیدگاه‌های مخالف و موافق به نتیجه برسد که کارش را ادامه دهد». آقای رامین افزود که مجلس باید به حکومت هشدار دهد تا در ظرف یک هفته، تاریخ انتخابات پارلمانی را مشخص کند.

با این‌حال، برخی منابع حکومتی گفته‌اند که دوره‌ی کاری کنونی مجلس از سوی رییس جمهور با حفظ تمام صلاحیت‌هایش در روزهای آینده با صدور فرمانی تمدید خواهد شد. گفته می‌شود که رییس جمهور غنی این تصمیم را بر اساس مشوره‌ی دادگاه عالی و رهبران سیاسی کشور گرفته است.