Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

رییس جمهور: توجه به نهاد‌های عدلی و قضایی در صدر برنامه‌ی صد روز دوم قرار دارد

اطلاعات روز: ‌محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور روز گذشته در نشستی در ارگ گفت که در صد روز دوم کاری به نهاد‌های عدلی و قضایی توجه جدی خواهد شد.

رییس جمهور در این این نشست که روز گذشته به مناسبت فراغت و تحلیف 206 تن، به‌شمول 42 زن، از کورس استاژ قضایی در ارگ برگزار شده بود، بر وجود مشکلات در نهادهای عدلی و قضایی ‌کشور تأکید کرد. او گفت که قاضی‌ها مشکل امنیتی دارند که باید حل شود. رییس ‌جمهور تأکید کرد که قاضی‌ها باید در فیصله‌های‌شان استقلال داشته باشند و بدون جبر کار کنند.

رییس جمهور ضمن این‌که مبارزه با فساد اداری، به خصوص در امور عدلی و قضایی، را یکی از اولویت‌های مهم حکومت دانست، خطاب به قاضی‌ها گفت که چون صلاحیت بزرگی برای‌تان سپرده شده‌، مسئولیت‌تان نیز خطیر است. او از این قاضی‌ها خواست تا عدالت را در امور‌شان در نظر داشته باشند.

رییس جمهور در بخشی از سخنرانی‌‌‌اش بر اجرای‌ بهتر عدالت تأکید کرد و گفت، در جایی که عدالت نباشد، تجارت، زراعت، اردو و نظام حکومت‌داری وجود داشته نمی‌تواند. اشرف غنی گفت که معیار عدالت این است که زن و مرد، فقیر و پولدار، مسلمان و هندو در مقابل نظام قضا برابر باشند.

هم‌چنان او از حضور ۴۲ تن از قاضی‌های زن که با سایر قاضی‌ها‌ سوگند وفاداری یاد کردند و از موجودیت ۲۴۵ قاضی زن در اداره‌های عدلی و قضایی کشور، ابراز خرسندی کرد و آن را افتخار‌ بزرگی برای افغانستان دانست.

رییس جمهور غنی با اشاره بر این‌که تعادل میان سه قوه‌ی کشور نیاز اساسی است، گفت که من در مطابقت به قانون اساسی، خادم اول مردم بوده و هر سه قوه را به صورت یک‌سان در نظر دارم.

قاضی‌های فارغ‌شده در این مراسم سوگند یاد کردند که وظیفه‌ی قضا را با کمال امانت، صداقت و بی‌طرفی اجرا و احکام شریعت اسلامی، قانون اساسی و سایر قوانین کشور را احترام و تطبیق کرده، اسرار وظیفه را حفظ می‌کنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خیانت، حق‌تلفی، بی‌عدالتی، قانون‌شکنی و گرفتن رشوت مبادرت نمی‌ورزند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *