خودش تق لغد شد

از اخبار خبر شدیم که حافظ پارلمان و وکلای عزیز دُردانه‌ی افغانستان، کدام جای یک نفر را با موتر تق لغد کرده! اَو با اجازه‌ات عکس‌اش در فیس بوک است و کل نلی می‌تانه ببینه! عیسی خان لغمانی یکی از محافظان پارلمان که گفته می‌شود شش مهاجم بر پارلمان را از پا درآورده بود، خیلی زود مورد لطف و عنایت با پولان قرار گرفت. تعدادی از وکلا یکی-دو ماه معاشش را برای او بخشید، یکی برایش کلید خانه داد، دیگری از آن موتر‌های لوکس و فیشنی برایش سپرد.

حالا که عیسی خان لغمانی یک نفر را تق لغد کرده، واکنش‌ها به این رشادت وحشیانه‌ی او، متفاوت و گسترده است.

همان وکیل‌هاها که به او مبلغ دو ماه معاش خویش را داده بودند، به شدت پشیمان‌گین اند. یکی از آن‌ها گفته که من شخصاً تمام پول‌های را که به عیسی خان داده ام، از او پس خواهم گرفت، فایده اش را هم حساب می‌کنم. من در حساب و کتاب فایده خیلی وارد ام. یکی دیگر از وکیل‌ها که اصلاً دهنش این‌بار نصوار بوی نمی‌داد، گفت: من از عیسی خان که برادرم واری است، تقاضا می‌کنم که تمام پولهای مرا به خانواده‌ی مقتول بدهد. اما یکی از وکلا گفت که مه ده قصه ای گپا نیستم. پولی را که دادم، مرد واری دادم و پس هم نمی‌گیرم. کاش نفر را نمی‌کشت اما حالی که کشته، به من ربطی ندارد.

اشرف غنی تا حالا چیزی نگفته، حتی به عیسی خان نگفته که کلید خانه را پس بیار! هیچ چیز نگفته، مصروف است. اما به نقل از مقامی که نخواست نامش را یاد بگیریم، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و یک‌روز در میان نابغه‌ی افغانستان، این مسئله برایش مهم شده و قرار است با اشرف غنی در این مورد گفتگو کنند. به گفته‌ی این مقام، شخصیت‌های مورد نظر، سخت تلاش خواهند کرد که به اشرف غنی بفهماند که هیچ‌گاهی نباید به کسی که وظیفه‌اش را درست انجام می‌دهد، این‌همه ناز و نعمت داد. علم روانشناسی می‌گوید که رابطه‌ی مستقیمی میان سیری و دیوانگی وجود دارد و درجه‌ی این رابطه در افغانستان به‌خاطر بافت ژیوداخلیک آن، خیلی درشت است. این مقام در اخیر علاوه کرد که بیا توکل به خدا!

اما جنرال دوستم گفت که تق لغدکرده‌گی را خدا هم دوست نداره، دوستم هم دوست نداره. اُو مردم شما دوست دارین؟! دوستم گفت که عیسی خان چرا این کار را کرده‌گی است؟ او گفت که خدا داده‌گی را بچه کی استی پرسان نیس، خدا زده‌گی‌شه هم پرسان نیس! او مردم هوشیار باشید که زیاد مستی نکنید! اگه دوستم بفامه که شما مستی می‌کنید، موتر نیس!

در همین حال خود عیسی خان گفت که این مملکت آباد شدنی نیست. نه قانون است، نه عدالت! هر کار بد سر بچه غریب میایه. او گفت به‌خدای خودش تق لغد شد، مه نمی‌خواستم. وی از این‌که یک نفر را تق لغد کرده، به شدت پشیمان است و گفت که کل نلی میتانه پشیمانی مرا ببینه. او از وکلا خواهش کرد که سر قول شان بماند. وی قول داد که اگر به جرم قتل اعدام نشد، دوباره سر وظیفه بیاید و اگر تروریست‌ها آمدند، تق چپه کند. وی با عجله گفت که تق چپه آری، تق لغد نه! او از ما خواست که به تق لغد نه بگوییم!

اما خدا را چه دیدی! شد که وکیلای پارلمان به پاس رشادت قهرمانانه‌ای او مقابل تروریستان دامن دولت و حکومت را بگیرد و رشادت وحشیانه‌ای او را به جزای سنگین بخشش مواجه کند. گفته می‌شود که چند سال اخیر، سال‌های مواجه‌ کردن بعضی از زندانی‌ها به جزای سنگین و غیر انسانی بخشش و عفو کامل می‌باشد و مملکت افغانستان این افتخار را با وکیل‌هاها شریک می‌کند. گفتنی است که وکیل‌هاها این قدرت و تاثیرگذاری را مدیون حمایت‌های مردمی اند.