نمایندگان: طالبان قبل از آغاز مذاکرات صلح، باید آتش بس کنند

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان در واکنش به تازه‌ترین مذاکرات طالبان با هیأتی از شورای عالی صلح در پاکستان گفته‌ اند که اگر طالبان مایل اند صلح کنند، باید قبل از آغاز مذاکرات صلح، حمله‌های شان را متوقف کرده و آتش بس اعلام کنند.

شماری از نمایندگان نیز خواست‌های طالبان برای پذیرش صلح را بلند خوانده و گفتند این خواسته‌ها به گونه‌ی است که دولت، باید تسلیم شود و قانون اساسی تعدیل گردد.

هم‌چنان این نمایندگان از حکومت خواستند که در مذاکرات صلح با طالبان، از موقف قوی وارد عمل شود و به هیچ صورت دستاوردهای بیش از یک دهه گذشته را قربانی نکند.

ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان در نشست دیروزی مجلس از طالبان خواست تا برای دستیابی به صلح، با آتش بس موافقت کنند.

آقای قدیر گفت: « اگر طالبان مایل اند که صلح کنند، ابتدا باید آتش بس اعلام بکنند وگر نه در صورت ادامه‌ی جنگ، مذاکرات صلح هیچ فایده‌ای ندارد.»

فوزیه کوفی، نماینده‌ی مردم بدخشان در این مجلس نیز گفت: «خطوط سرخ ما در مذاکرات صلح، مشخص است و بحث آتش بس یک بحث بسیار جدی است. امروز گروه‌های مختلفی در افغانستان می‌جنگند، اما مشخص نیست که چه تعداد آن را افراد طالبان تشکیل می‌دهند.»

خانم کوفی افزود که مذاکرات باید دقیق صورت بگیرد؛ چون تحت نام طالبان گروه‌های مختلفی در افغانستان می‌جنگند و نباید تمام امتیاز مذاکرات به طالبان برسد.

او با اشاره به این موضع گفت: «به همین دلیل است که ما بارها گفتیم که اگر نیت برای صلح در افغانستان وجود دارد، بهتر است که قبل از آغاز مذاکره، اعلام آتش بس صورت بگیرد.»

کوفی افزود در صورت آتش بس طالبان با حکومت، مردم متوجه می‌شوند که گروه‌های مربوط به طالبان کدام‌ها استند این گروه چقدر قدرت دارد.

نظیفه ذکی، نماینده‌ی مردم کابل نیز گفت: «در مذاکرات صلح، اول باید آتش بس می‌شد. هر روز تولی تولی سربازان ما کشته می‌شوند و حکومت می‌رود روی میز مذاکره می‌نشیند؛ این گونه صلح نتیجه نمی‌دهد- ما این گونه مذاکرات صلح را نمی‌خواهیم.»

شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار نیز قبل از انجام مذاکرات صلح روی اعلام آتش بس از سوی طالبان تأکید کرد.

درخواست نمایندگان مجلس از طالبان در حالی‌ست که پیش از ماه رمضان شورای علما نیز از گروه طالبان خواسته بود که حد اقل در ماه رمضان جنگ را متوقف کنند. اما طالبان ضمن رد این خواست، حمله‌های شان را بیشتر از پیش در این ماه افزایش دادند.

هم‌چنان این خواست پس از آن صورت می‌گیرد که به روز سه شنبه هفته‌ی گذشته هیأت از شورای عالی صلح برای مذاکره با طالبان به پاکستان رفت.

گفته می‌شود که این هیأت با نمایندگان طالبان و شبکه‌ی حقانی گفت‌وگو کرده است.

با این که اعضای مجلس تعدیل در قانون اساسی را خواست بلند طالبان می‌دانند؛ اما این هیأت پس از بازگشت از پاکستان در کابل گفت که به استثنای فصل اول و دوم قانون اساسی کشور، احتمال تعدیل در این قانون برای مذاکره با طالبان می‌تواند مورد بحث باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *