مظاهره کنندگان: رهبران طالبان و حامیان آن باید به دادگاه کشانده شوند

اطلاعات روز: روز گذشته ده‌ها تن از باشندگان کابل به سازماندهی حزب همبستگی افغانستان علیه ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان و حامیان این گروه، تظاهرات کردند و خواهان به دادگاه کشاندن رهبران طالبان و حامیان این گروه شدند که عامل کشتار مردم کشور در طول چندین سال می‌باشد.

معترضان با حمل شعارهایی بر ضد ملا عمر، حامیان طالبان، پاکستان و امریکا بر دادگاه کشاندن رهبران این گروه و حامیان آن تأکید کردند.

هم‌چنان آنان ملا عمر را «وطن فروش و مذور بیگانه» خوانده و گفتند که گفت‌و‌گوهای صلح دولت افغانستان با طالبان مانند گذشته با شکست مواجه خواهد شد.

این مظاهره چند روز پس از نشر خبر مرگ ملا عمر صورت گرفته و معترضان طالبان و سران این گروه را بازیچه‌ی دست آمریکا و پاکستان خواندند که به گفته‌ی معترضان، آن‌ها به فرمان این دو کشور در افغانستان دست به جنایت و کشتار مردم می‌زنند.

معترضان هم‌چنان معامله با این گروه را خیانت به مردم افغانستان خواندند.

سیلی غفار، سخن‌گوی حزب همبستگی افغانستان در این تظاهرات گفت که اعضای طالبان به فرمان یک فرد مجهول‌الهویه در سا‌ل‌های گذشته خون هزاران فرد بیگناه را در کشور ریختاندند.

او افزود که طالبان پروژه‌ی امریکا برای زیر فشار قرار دادن روسیه و چین بود و اکنون گروه دولت اسلامی یا داعش جایگزین این پروژه شده است.

این در حالی‌ست که در پیوند به مرگ ملا عمر روز شنبه حزب حرکت انقلاب اسلامی و شورای انسجام علمای افغانستان گردهم‌آیی تشکیل داد و درگذشت او را به خانواده‌اش تسلیت گفتند.

سخن‌گوی حزب همبستگی افغانستان در تظاهرات روز گذشته گفت، در کابل برای یک فرد آدم‌کش و قاتلِ هزاران انسان بی‌گناه ،مراسم سوگواری برگزار شده است.

او با انتقاد از گرفتن این گونه مراسم افزود که ارگ نشینان و طالبان هیچ فرقی ندارند و انتظار مردم کشور برای برقراری صلح را بی‌فایده خواند.

درحالی شرکت کنندگان این مظاهره از صلح ناامید کننده سخن می‌زنند که در این روزها تلاش برای کشاندن طالبان به میز مذاکره شدت گرفته و دور اول رسمی و مستقیم گفت‌وگوهای صلح، ماه گذشته برگزار شد و قرار بود دور دوم آن در جمعه‌ی گذشته برگزار شود؛ اما با نشر خبر مرگ ملا عمر تا مدت زمان نامعلوم به تعویق افتاده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *