Abdullah Ahmadi

آیا برج‌های دو قلوی دیگری فرو نخواهد ریخت؟!
امروز یازده سپتامبر بود. سال‌گرد حمله به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی آمریکا توسط گروه القاعده که باعث کشته شدن بیش از سه هزار نفر غیر نظامی گردید. این حمله تروریستی باعث شد که آمریکا برای مبارزه با القاعده به عنوان یک گروه تروریستی به پناه‌گاه‌شان در افغانستان حمله کند. با وجود این‌که آمریکا از طالبان درخواست کرد که اسامه بن لادن، رهبر این گروه را به آمریکا تحویل بدهند و نظامیان القاعده را در افغانستان پناه ندهند و در عوض آمریکا از اتحاد شمال بر ضد طالبان حمایت نخواهد کرد. اما طالبان از همکاری با آمریکا سر پیچی کردند . نیروهای آمریکایی نیز با حمایت از اتحاد شمال حملات سنگینی را بر مواضع طالبان آغاز نمودند که در مدت کوتاهی فرمان‌روایی طالبان که با وحشت و دهشت همراه بود، در هم شکسته شد.
از زمان واقعه یازده سپتامبر و حمله آمریکا بر مواضع طالبان در افغانستان و در نهایت شکست نسبی آن‌ها تقریبا چهارده سال می‌گذرد. با وجود این‌که بعدآ نیروهای ناتو به دستور شورای امنیت ملل متحد نیز در ماموریت مبارزه با تروریسم سهیم شدند و در کنار سربازان افغانستان با تروریستان به نبرد پرداختند، ولی هنوز هم تروریستان نیرومند هستند و روزانه از شهروندان قربانی می‌گیرند.
بعد از گذشت چهارده سال مبارزه علیه تروریزم، ماموریت »ناتو« به رهبری آمریکا در افغانستان خاتمه پیدا کرده است. ولی متاسفانه در این اواخر گروه تروریستی جدیدی زیر نام داعش در افغانستان سر بلند کرده است. گروه تروریستی داعش هم در جنوب و هم در شمال کشور صاحب پایگاه و نیرو شده اند و این خطر بزرگی برای امنیت و ثبات افغانستان و منطقه به حساب می‌آید. جامعه جهانی به خصوص شورای امنیت سازمان ملل متحد، نباید جنگ علیه تروریسم در افغانستان را خاتمه یافته به حساب آورند. اگر باز هم افغانستان به فراموشی سپرده شود و جامعه جهانی این کشور را در مبارزه علیه تروریزم تنها بگذارند، شاید باز هم لانه‌های هراس افگنی در گوشه و کنار این سرزمین به وجود بیاید و باز هم افغانستان خانه امن تروریستان بین المللی شود. و آن‌گاه نه تنها که افغانستان و مردمش از این وضع آسیب می‌بینند که دود این آتش، چشم کشورهای منطقه را نیز خواهد سوزاند و حتا شاید برج‌های دو قلوی دیگری نیز در گوشه و کنار جهان فرو خواهد ریخت!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *