اردوغان: اگر اثبات شود که ترکیه با داعش تجارت نفتی دارد، استعفا می‌دهم

اطلاعات روز: رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، اتهام هم‌تای روسی خود در مورد خرید نفت از گروه داعش را رد کرده و متقابلاً روسیه را به تجارت نفتی با این گروه متهم ساخته است.
به نقل از بی‌بی‌سی، روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه که برای شرکت در اجلاس جهانی مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین در پاریس به سر می‌برد، گفت که انگیزه ترکیه در سرنگونی هواپیمای نظامی روسی حفاظت از تجارت نفتی با داعش بوده است.
آقای اردوغان در بیانیه‌ای که در روز سه‌شنبه، 10 قوس، صادر کرد، سخنان رییس جمهوری روسیه را «افترا آمیز» خواند و گفت که «هرگاه چنین اتهامی ثابت شود، شرافت ملت ما مرا وادار می‌کند از سمت خود استعفا دهم.» رییس جمهوری ترکیه متقابلاً روسیه را متهم کرد که به تجارت نفت با داعش مشغول است و گفت: «درصورت اثبات تجارت ترکیه با داعش، من در مقام خود باقی نخواهم ماند، اما از آقای پوتین می‌پرسم آیا او هم چنین خواهد کرد؟»
او از روسیه خواست تا مبادلات تجاری خود با داعش را «شرح دهد.»
به گفته رجب طیب اردوغان، یک شهروند سوری تبار روسیه از داعش نفت می‌خرد و آن را به حکومت بشار اسد می‌فروشد. او گفت که این موضوع توسط منابع امریکایی هم تایید شده و لازم است روسیه نحوه برخورد خود با این موضوع را روشن کند.
رییس جمهور ترکیه هم‌چنین اتهام آقای پوتین علیه ترکیه را «غیراخلاقی» دانست و گفت که «این‌گونه ادعاها باید اثبات شود.» وی افزود که ترکیه نفت مورد نیاز خود را از «منابع شناخته شده» خریداری می‌کند و روسیه، ایران، آذربایجان، قطر و نیجریه را به‌عنوان تأمین‌کنندگان نفت مورد نیاز کشورش معرفی کرد. آقای اردوغان گفت: «ما هر گونه افترای دیگری را به شدت رد می‌کنیم.»
گروه داعش برخی مناطق نفت خیز عراق را در تصرف دارد و گفته می‌شود درآمد قابل توجهی از فروش غیرقانونی نفت کسب می‌کند به نحوی که برخی ناظران آن را «ثروت‌مندترین سازمان تروریستی جهان» نام داده‌اند. یکی از هدف‌های حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا تاسیسات پالایشگاهی این گروه بوده و وزارت دفاع روسیه نیز تصاویری را از حمله هوایی به این مراکز منتشر کرده است.
سابقه اختلاف کنونی روسیه و ترکیه به حادثه سرنگونی یک هواپیمای روسی در روز ٢٤ نوامبر سال جاری باز می‌گردد. این هواپیما در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه سرنگون شد و ترکیه گفته است که به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده بود و پس از بی‌اعتنایی به اخطارهای مکرر، با واکنش نظامی ترکیه مواجه شد. منابع امریکایی اخطار ترکیه به هواپیمایی روسی را تایید کردند اما دولت روسیه که ترکیه این هواپیما را در داخل خاک سوریه هدف قرار داد.