بایدن و اردوغان در مورد جنگ غزه و عضویت سویدن در ناتو گفت‌وگو کردند

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در یک تماس تلفنی در مورد جنگ غزه و پیوستن سویدن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، هر دو کشور با انتشار بیانیه‌‌های جداگانه، اعلام کرده‌اند که این گفت‌وگو روز پنج‌شنبه (۲۳ قوس) انجام شده است.

رویترز به نقل از اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری ترکیه نوشته است که اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به جنگ غزه، گفته است که «این مسئولیت تاریخی ایالات متحده امریکا است که آتش‌بس دائمی در منطقه را در اسرع وقت تضمین کند».

رییس‌جمهور ترکیه افزوده است که دستیابی به آتش‌بس پایدار در غزه تنها با کاهش حمایت بی‌قید و شرط امریکا از اسرائیل، امکان‌پذیر است.

رویترز همچنین به نقل از اعلامیه‌ی کاخ سفید نوشته است که بایدن بر «حمایت خود از حق اسرائیل برای دفاع از خود» و همچنین «نیاز به افق سیاسی برای مردم فلسطین»، تأکید کرده است.

ترکیه و امریکا هر دو از راه‌حل دو دولتی برای پایان‌دادن به مناقشه‌‌ی تاریخی بین فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنند.

در حالی که امریکا در جنگ جاری از اسرائیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کند، ترکیه به شدت از حملات آن کشور بر نوار غزه انتقاد می‌کند.

ترکیه همچنین از حمایت امریکا از اسرائیل در جنگ جاری در نوار غزه انتقاد کرده است.

رویترز همچنین به نقل از اعلامیه‌ی کاخ سفید نوشته‌اند که رؤسای جمهور دو کشور در مورد عضویت سویدن در سازمان ناتو نیز بحث کرده‌اند.

جزییات بیشتری در مورد بحث رهبران دو کشور در این باره منتشر نشده است.

سویدن پس از حمله‌ی روسیه به اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲، برای تقویت امنیت خود، به سازمان ناتو درخواست عضویت داد، اما عضویت این کشور به دلیل مخالفت شماری از کشورهای هم‌پیمان ترکیه و مجارستان، هنوز تأیید نشده است.