آمریکا و افغانستان برسر موضوع اعطای مصونیت به نظامیان آمریکایی به توافق نرسیدند

 شب گذشته حامد کرزی و جان کری وزیر خارجه امریکا پس از ساعت ها بحث روی موافقتنامه امنیتی، در یک کنفرانس مشترک خبری حاضر شد. در آغاز این نشست، حامد کرزی رئیس جمهور گفت که بعد از گفت‌و‌گو های جدی روی ۴ موضوع موافقت حاصل شده است.

نظر به گفته های آقای کرزی، در مورد حاکمیت ملی، تعریف تجاوز خارجی، تلفات غیر نظامیان و منع “خودسری های” نظامیان آمریکایی توافق حاصل شده است.

اما هنوز در مورد مصونیت نظامیان آمریکایی هنوز دو طرف نتوانستند به توافق برسند. آقای کرزی گفت این موضوع را به لویه جرگه محول خواهد کرد.

در عین حال جان کری گفت که اگر طرف افغان با اعطای مصونیت از پیگیری قضایی برای نظامیان آمریکا موافقت نکند، آمریکا این توافقنامه را امضا نخواهد کرد.

تأخیر در نشست خبری

قرار بود نشست خبری حامد کرزی و جان کری، ساعت ۹:۴۵ بامداد به وقت کابل برگزار شود و خبرنگاران از آن زمان تا نزدیک شام در کاخ ریاست جمهوری منتظر این نشست خبری بوده‌اند. در تازه‌ترین مورد اعلام شده است که نشست خبری تا اطلاع بعدی تأخیر شده و مشخص نیست که این نشست خبری برگزار خواهد شد یا خیر.

پیش‌تر یک منبع ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت که نشست خبری حامد کرزی و جان کری که قرار بود پیش از چاشت دیروز به وقت محلی برگزار شود، به دلیل ادامه‌ی گفت‌وگوها در مورد موافقت‌نامه‌ی امنیتی، تا ساعت ۲:۳۰ دقیقه‌ی بعد‌از‌ظهر به وقت محلی به تعویق افتاده است. اما این نشست خبری در زمان اعلام شده برگزار نشد و هنوز رسانه‌ها منتظر نتایج گفت‌وگوها هستند.

ایمل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهوری در صفحه‌ی تویتر خود نوشت: «گفت‌وگوها روی موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین امریکا و افغانستان تا بعد‌از‌ظهر ادامه خواهد داشت، نشست مشترک خبری (حامد کرزی و جان کری) تا نیمه‌های بعد‌از‌ظهر به تأخیر افتاد». تا هنوز دلیل اصلی تأخیر در نشست خبری حامد کرزی و جان کری روشن نیست، اما رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که گفت‌وگوهای جدی در مورد مواد موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن ادامه داشته است.

آقای فیضی شام روز جمعه، ۱۹ میزان نیز گفته بود که گفت‌وگوها بین رییس جمهوری و جان کری در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی تا ناوقت عصر ادامه داشته و با «پیش‌رفت‌هایی» همراه بوده است.

گفت‌وگوهای جنجالی

گفت‌‎وگوها بین دیپلومات‌های افغان و امریکایی برای به نتیجه رسیدن روی امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی از یک سال به این‌سو ادامه داشته و تاهنوز با فراز و فرودهایی همراه بوده است. امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن بخشی از پیمان راهبردی میان دو کشور است که در سال ۲۰۱۲ بین بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا و حامد کرزی، رییس جمهوری کشور امضا شد.

پیش از این رییسان جمهوری امریکا و افغانستان توافق کرده بودند که سرنوشت امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن را تا پایان ماه اکتوبر، یک‌سره کنند. امریکا سعی دارد که با امضای این موافقت‌نامه، زمینه را برای حضور سربازان امریکایی پس از خارج شدن نیروهای ناتو در سال آینده از ‌کشور، هموار کند. در مقابل، مقام‌های دولت اعلام کرده‌اند به شرطی با امریکا موافقت‌نامه‌ی امنیتی امضا می‌کنند که در این موافقت‌نامه منافع ملی افغانستان در نظر گرفته شود و با حاکمیت ملی ‌کشور احترام صورت بگیرد.

شرط دیگر‌ دولت افغانستان برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با واشنگتن، دفاع امریکا از افغانستان در صورت مداخله‌ی کشورهای خارجی اعلام شده است. با این حال، هرچند شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده که اختلافات روی مفاد موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا حدود ۹۵ درصد رفع شده‌اند، اما حامد کرزی، رییس جمهوری هفته‌ی پیش به خبرنگاران گفت که تصمیم نهایی در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را لویه جرگه خواهد گرفت.

رییس جمهوری تا کم‌تر از یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می‌خواند. لویه جرگه در قانون اساسی «عالی‌ترین مظهر اراده‌ی مردم افغانستان» تعریف شده است که برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری برگزار می‌شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *