فرمانده یک واحد نیروهای ویژه‌ی ارتش به مخالفان مسلح پیوست

یک فرمانده محلی نیروهای ویژه‌ی ارتش افغانستان در ولایت کنر در شرق کشور به صف مخالفان مسلح دولت پیوسته است. این فرمانده ارتش در راس یک واحد نظامی بوده و در روزهای عید با تجهیزات پیش‌رفته، وسایل زرهی و دید شب با مخالفان مسلح دولت یک‌جا شده است.

شجاع‌الملک جلاله، والی ولایت کنر به بی‌بی‌سی گفت که این فرمانده نیروهای ویژه مسئولیت رهبری واحد پانزده نفری ارتش را در ولایت کنر به عهده داشته است. آقای جلاله هم‌چنین گفت که مشغول گفت‌وگو با بزرگان محل است تا در مورد بازگرداندن این فرمانده محلی به جانب دولت، به نتیجه برسد.

از سویی عبدالغنی مصمم، سخن‌گوی والی کنر به بی‌بی‌سی گفت که این عضو نیروهای ویژه به همراه یک واسطه‌ی نقلیه‌ی نیروهای ویژه‌ی ارتش و تجهیزات نظامی به سوی منطقه‌ی تحت نفوذ مخالفان مسلح «فرار کرده»، اما واسطه‌ی حامل او در یک درگیری حریق شده است. آقای مصمم گفت که تا هنوز مشخص نیست که این عضو ارتش به گروه طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار پیوسته یا به گروه‌های شورشی دیگر از جمله طالبان پاکستانی که در منطقه فعال هستند.

سخن‌گوی والی کنر نیز گفت که مقام‌ها و متنفذان محل سعی دارند‌ این عضو ارتش را سرکارش برگردانند. مقام‌های کنر در مورد علت پیوستن این فرمانده واحد کوچک ارتش به صف مخالفان مسلح و هم‌چنین در مورد این که چرا سعی دارند او را سر کارش برگردانند، حرفی نزده‌اند. در همین حال وزارت دفاع ملی هم می‌گوید که یک عضو کماندوی ارتش در ولسوالی شیگل ولایت کنر از چند‌روز ناپدید است.

ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت گفت که تنها می‌توانند ناپدید شدن این عضو ارتش را تأیید کنند، ولی جزئیات بیش‌تر در این مورد در اختیار ندارند. در همین حال یک منبع معتبر ارتش در شرق کشور که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی گفت که این فرمانده نیروهای ویژه شب عید سربازان واحد نظامی تحت فرمان خود را به بهانه‌ی خرید عید مرخص کرده و سپس خودش با تجهیزات پیش‌رفته‌ی نظامی به سوی ساحه‌ی تحت نفوذ مخالفان مسلح حرکت کرده است.

این منبع هم‌چنین گفت که به اساس معلومات نهادهای اطلاعاتی، اعضای یک واحد دیگر نظامی نیروهای افغان از این اقدام او خبر شده و تلاش کرده‌اند که جلو پیوستن این فرمانده ارتش به صف مخالفان مسلح را بگیرند. او گفت که بین نیروهای امنیتی و فرمانده نیروهای ویژه درگیری صورت گرفت و با وجودی که بخشی از تجهیزات او از بین رفت، اما موفق به فرار شد.

این در حالی است که قرار است نیروهای امنیتی کشور، به‌ویژه اعضای ارتش که مسئولیت حفاظت از اراضی افغانستان و بخش عمده‌ی نبرد رو در رو با مخالفان مسلح را دارند، مسئولیت کامل امنیت سراسر کشور را از نیروهای ناتو به عهده بگیرند. افغانستان ارتش ۱۹۵ هزار نفری دارد و امیدوار است سال‌های بعد از خروج ناتو، همین نیروها در کنار نیروهای پولیس از کشور دفاع کنند.

پیوستن اعضای نیروهای امنیتی به صف مخالفان مسلح و موارد حملات سبز بر آبی چالش عمده‌ای برای دولت بوده است. کنر از ولایت‌‎های نسبتا نا‌امن در شرق است و با پاکستان مرز مشترک دارد. گروه‌های مخالف مسلح دولت در بخش‌هایی از این ولایت فعال هستند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *