مجلس طرح بودجه سال 1395 را تصویب کرد

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس طرح بودجه سال مالی 1395 را با اکثریت آرا تایید کرد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروزی مجلس گفت که بودجه مالی برای سال 1395 مبلغ 444.6 میلیارد افغانی (معادل 6.6 میلیارد دالر امریکایی) است که در آن 276 میلیارد افغانی بودجه عادی و 168.5 میلیارد افغانی بودجه انکشافی در نظر گرفته شده است.
مجلس سنای کشور نیز دو ماه پیش این طرح را تایید کرده بود.
مجلس نمایندگان درحالی طرح بودجه سال 1395 را تایید می‌کند که یک ماه پیش به‌دلیل غیرمتوازن و غیرعادلانه بودن بودجه سال 1395 آن را رد کرده بود.
این طرح پس از آوردن تغییرات برای بار دوم به مجلس نمایندگان فرستاده شد و این مجلس امروز این طرح را در جلسه عمومی مورد بحث قرار داده و با اکثریت آرا آن را تایید کرد.
اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که برای تغییرات پیشنهادی در طرح قبلی بودجه، چندین جلسه میان نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت مالیه برگزار شد.
در نشست عمومی امروز مجلس امیرخان یار، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان گفت که در طرح جدید 1.8 میلیارد افغانی در بودجه عادی و 10 میلیارد افغانی در بودجه انکشافی اختیاری افزایش به عمل آمده است.
در همین حال، صدیق احمد عثمانی، عضو کمیسیون مالی مجلس، می‌گوید که سهم اختیاری حکومت در بودجه مالی بسیار کم بوده و تغییرات در طرح قبلی در حد اعمار مکاتب، کلینیک‌ها و جاده‌های روستایی صورت گرفته است.
وی افزود: «پیشنهاداتی برای شامل کردن جاده‌های بزرگ و بندهای آب بزرگ در بودجه داشتیم اما امکانات مالی محدود است و بیش از این امکان تغییر در سند بودجه وجود نداشت.»
وزارت مالیه کشور گفته بود که قرار است 4.9 میلیارد دالر بودجه ملی از طریق کمک‌های بین‌المللی تامین شود و حکومت در مصرف این بخشی از بودجه، متکی به خواست کشورها و سازمان‌های تمویل کننده است.
وزارت مالیه در بودجه مالی سال 1395 بیشترین بودجه را به بخش امنیت اختصاص داده و بخش‌های دیگر شامل زیربنا، آموزش، زراعت و انکشاف روستاها می‌باشد.
نصاب امروز مجلس نمایندگان به 146 تن می‌رسید که از این میان 140 تن رای تایید برای طرح بودجه مالی سال 1395 دادند.