شکایت از کارنامه‌ی همدرد؛ فعالان مدنی دایکندی خواهان معرفی والی جدید اند

شکایت از کارنامه‌ی همدرد؛ فعالان مدنی دایکندی خواهان معرفی والی جدید اند

شماری از فعالان مدنی ولایت دایکندی خواهان برکناری محمدضیا همدرد، والی این ولایت شده و از حکومت می‌خواهند فرد «بادرایتی» را برای رسیدگی به امور ولایت دایکندی مقرر کند.

شماری از این فعالان مدنی ولایت دایکندی در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۶ دلو) در شهر نیلی، مرکز این ولایت برگزار شده بود، با اعتراض به وضعیت این ولایت و با تأکید بر اصل حکومت‌داری خوب، نگرانی‌ها و مطالبات خود را در مورد حکومت محلی اعلام کردند.

این معترضان با نشر قطعنامه‌ای توانمندی‌های مدیریتی والی دایکندی را به چالش کشیده و گفته‌اند، درطی ۸ ماه گذشته که آقای همدرد به این سمت گماشته شده است، پروژه‌های توسعه‌ای این ولایت متوقف شده است. به گفته‌ی آن‌ها از زمان تقرر ایشان شکاف عمیقی میان مردم و حکومت محلی به میان آمده است، به اندازه‌ای که مردم اعتماد خود را نسبت به حکومت از دست داده‌اند.

همچنین در قطعنامه آمده است که عرضه‌ی خدمات در تمامی بخش‌ها ضعیف است و ارگان‌های محل باید در زمینه‌ی بهبود و اصلاح این بخش‌ها به گونه‌ی جدی اقدام کند. تأمین برق این ولایت از جمله خواست‌های مهم این معترضان است. آن‌ها می‌گویند دایکندی تنها ولایتی است که برق ندارد و افتتاح بند برق سوختوک و شروع پروژه‌های مربوط به برق سولری از نیازهای اولیه مردم این ولایت است که باید در اولویت کاری حکومت قرار بگیرد. این خواسته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پروژه‌ی تأمین برق ولایت دایکندی در سال ۱۳۹۷ که شامل پروژه برق سولری، شبکه‌ی انتقال و توزیع برق شهر نیلی و آب‌گیری بند سوختوک می‌شود در زمان محمود بلیغ با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.

در بند دیگری از این قطعنامه، این شمار از فعالان مدنی خواهان برگشت بودجه میدان هوایی دایکندی شده‌اند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند، بودجه‌ی قبلی این پروژه را منظور کنند و کار عملی آن را آغاز کنند.

محمد‌علی ارزگانی، معاون والی دایکندی در گفت‌وگویی با اطلاعات روز می‌گوید در سال مالی ۱۳۹۹ برای این ولایت بالغ بر یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون افغانی در سند بودجه منظور شده بود که از این میان ۲۷۵ میلیون افغانی مربوط به کوتل خارزار و ۱۷۴ میلیون افغانی به میدان هوایی اختصاص یافته بود اما بنا به طولانی‌شدن پروسه تدارکات ملی میدان هوایی، سال مالی نیز به پایان رسید و کار این پروژه آغاز نشد. آقای ارزگانی با اشاره به انتقاد شماری از فعالان مدنی دایکندی نسبت به کم‌کاری والی پیرامون ای موضوع افزود، پروسه تدارکات میدان هوایی مربوط به ولایت دایکندی نمی‌شود بلکه مربوط به ریاست عمومی تدارکات ملی مرکز است که در رأس آن رییس‌جمهور قرار دارد.

او در ادامه گفت در دیداری که والی دایکندی با معاون دوم رییس‌جمهور و اداره ملی هوانوردی داشته است، بودجه‌ای به مبلغ ۷ میلیون دالر در نظر گرفته شده است اما تفاوت دیدگاه در تطبیق این پروژه یکی از دلایل توقف آن است. آقای ارزگانی افزود اداره‌ی ملی هوانوردی بر این نظر بود که میدان هوایی جدید را نمی‌توانند بسازند و میدان قبلی را به طول یک کیلومتر آسفالت می‌کنند اما ولایت دایکندی بر این اصرار می‌کند که حتا یک افغانی هم اگر به مصرف می‌رسد در میدان جدید هزینه شود تا زمینه‌ی انکشاف آن در آینده فراهم شود.

محمدعلی ارزگانی، معاون والی دایکندی. عکس از شبکه‌های اجتماعی
محمدعلی ارزگانی، معاون والی دایکندی. عکس از شبکه‌های اجتماعی

او افزود: «برای این مورد دادخواهی کرده‌ایم در سال مالی ۹۹ اجرا نشد. در مورد سرک کوتل خارزار نیز سروی آن انجام شده اما تا هنوز دیزاین نشده است. که این نیاز به زمان دارد. این پروژه پول‌اش به ما نرسیده است.» آقای ارزگانی در مورد پروژه بند برق نیز گفت، با توجه به این که دستگاه مورد نظر از سه ماه گذشته فراهم شده است به‌زودترین فرصت به بهره‌برداری خواهد رسید و به مردم برق توزیع خواهد شد.

محمدعلی ارزگانی می‌گوید از زمان تقرر آقای همدرد به‌عنوان والی دایکندی ۸ ماه می‌گذرد که مدت زمان کوتاهی برای تطبیق پروژه‌ها است: «پروژه هرچند کوچک هم که باشد زمان‌بر است؛ بودجه، طی مراحل تدارکاتی و تنظیم قرارداد و تطبیق پروژه در مدت زمان کوتاه ۸‌ ماه امکان‌پذیر نیست. بسیاری از کارها مربوط به سیستم است و به شخص والی برنمی‌گردد.»

همچنان این فعالان مدنی خواهان رسیدگی به بودجه کرونای تخصیص‌یافته به این ولایت شده‌اند. آن‌ها از مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین می‌خواهند تا در زمینه‌ی چگونگی مصرف این هزینه‌ها بررسی‌ها را آغاز کند.

خلیل رحیمی، یکی از فعالان مدنی دایکندی و از برگزارکنندگان این برنامه در گفت‌گویی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید «والی فعلی این ولایت، توان مدیریتی ندارد. مردمی که در فقر و بیچارگی زندگی می‌کنند توقع دارند صدای‌شان به حکومت مرکزی برسد اما با توجه به موضوعات پیش‌آمده آقای همدرد توانایی نمایندگی از مردم را ندارد.»