اطلاعات روز

ایران ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس می‌خرد

اطلاعات روز: همزمان با سفر رییس جمهوری ایران به اروپا، قرار است قراردادی نیز برای خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس توسط ایران به امضا برسد.
به گزارش رادیو فردا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران این خبر را روز یک‌شنبه در جریان اجلاس هوانوردی در تهران اعلام کرده است.
رادیوی دولتی ایران نیز گزارش داده است که توافق برای این معامله‌ی بزرگ در زمان حضور حسن روحانی در فرانسه امضا و نهایی می‌شود.
حسن روحانی سفر به تعویق افتاده خود به ایتالیا و فرانسه را این هفته انجام می‌دهد و چهارشنبه در کاخ الیزه مهمان فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ایران ابراز امیدواری کرده که تحویل نخستین هواپیماهای ایرباس به ایران پیش از پایان سال جاری خورشیدی آغاز شود. آقای آخوندی تأکید کرده که کشورش امکان انجام معاملات دیگری با سایر شرکت‌های هواپیماسازی مسافربری را نیز مد نظر قرار خواهد داد.
او تأکید کرده که ایران از جمله امکان خرید هواپیما از شرکت هواپیماسازی امریکایی بوینگ را بررسی خواهد کرد.
ایران با وجود داشتن جمعیتی نزدیک به هشتاد میلیون و قشر متوسطی که سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهد، از ناوگان هوایی ضعیفی برخوردار بوده‌ است.
وزیر راه ایران تایید کرده که نزدیک به چهل درصد از ۲۵۶ هواپیمای مسافربری کنونی ایران عملاً «زمین‌گیر» است و بقیه نیز بسیار کهنه محسوب می‌شود.
مهدی هاشمی، رییس کمیسیون توسعه مجلس ایران به نقل از مقامات هوانوردی این کشور گفته‌ است که این جمعیت عظیم مسافر در کشور دست‌کم به پنج صد فروند هواپیمای جدید نیاز دارد.
برخی از رسانه‌های وابسته به جناح اصول‌گرا در حاکمیت ایران در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که هواپیماهای ایرباسی که به ایران تحویل می‌شود، «دست دوم» بوده و یازده سال در خطوط پرواز بوده‌اند.
اما فرهاد پرورش، مدیر عامل ایران‌ایر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، در مورد «سن» هواپیماهایی که ایران می‌خواهد از ایرباس بخرد، گفت، «قرار شده‌است همه این هواپیماها نو باشد.»
ایران از آغاز گروگان‌گیری دیپلمات‌های امریکایی نه تنها از خرید هواپیماهای ساخت ایالات متحده محروم بوده بلکه از دریافت قطعات یدکی برای هواپیماهای بسیار قدیمی خود نیز که در زمان حکومت پهلوی خریداری شده بود، باز ماند.
در دوران ده ساله تحریم‌های ایران، کمپانی‌های ساخت هواپیما نیز که مقر آن‌ها در اروپاست، در چارچوب رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا، از فروش هواپیما به ایران خودداری کردند.
هزاران ایرانی در ساقط شدن هواپیماهای مسافربری که اکثراً ساخت روسیه بودند، کشته شده‌اند.
اما اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای و رفع بخش چشم‌گیری از تحریم‌های ایران از یک‌شنبه گذشته، ظاهراً دوران تازه‌ای را برای صنعت هوانوردی ایران رقم زده‌است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *